Pages

Tuesday, 27 April 2010

Eiii..LALAT..LALAT..!!

Amni..Amni...Baru je 6 bulan tinggalkan Malaysia, semua serangga dia dah lupa nama dan Amni geli sangat bila nampak serangga tu..Hari kedua kami sampai ke Malaysia, dok berborak dengan jiran MIL, tiba-tiba Amni menjerit..

Amni: Eii..eii..mama..babah..tolong!.
Kami: Nape Amni? (Macam cuak jugakla kami dibuatnya, tapi tengok takde apa-apa pun dengan dia..)
Amni: Tu..Tu..( sambil tangan menunjuk kat atas.)
Kami:(Kami pun dok pandangla apa yang dia tunjukkan tu..)..Amni itu lalat la..Amni takut lalat ke?
Amni: Ha..Lalat..Eii..lalat..lalat..(waktu tu dia pronounce macam mengada-ngada je bunyinya.) Amni takut lalat..Eii..lalat..lalat..

Macam tula dia..setiap kali nampak lalat, dia akan kegelian dan akan menyebut lalat tu macam mengada-ngada sikitla..Lepas tu bila balik rumah mak saya, dia nampak semut tu pun takut..Menangis-nangis bila semut tu macam nak pergi ke arah dia..Bagi kitorang ni biasa jelakan, tapi bila pergi rumah orang lain, macam agak segan jugakla..Yela, bila nampak lalat dengan semut, dia jadi takut, tuan rumah tu pun macam pikir apa-apa la nanti..Waktu kami pergi rumah pengasuh Amni pun macam tu jugak dia..Sampaikan Makcik tu kata, Ooo..Amni, baru je pergi sekejap dah geli dengan lalat ye..Nanti kot lagi 3tahun rumah mak ni pun Amni taknak jejak dah..( Alamak..kitorang dah serba salah dah..takleh nak buat apela..Amni memang geli dengan lalat).(*~*)

Itula kisah Amni dengan lalat dan semut..Kisah si kembar pulak, diorang ni pantang jumpa tanah..Mesti nak keluar rumah nak main tanah atau batu-batu kecik tu..Suka dok korek-korek tanah, nasib baik tak makan tanah tu..Ishkk..bila balik kampung je kena mandikan diorang 5 kali sehari..Kalau kat sini satu hari sekali je..hehehe..sujukla..:p

7 comments:

AjEz ShiPPudEn said...

huhuuhuh..macam2 kerenah budak2 ye kak..terkenang lak bby saya si amni zahra hadirah tuh..mcm mana la lagaknya....la ni kepenatan memanjang..sbb keletahnya terlalu aktif...huhuhuuh

Idayu said...

ler geli ngan lalat ker? mmg patut pon sbb lalat kotor, tapi kalu kat umah org segan plak kalu dia ckp mcm tuh ek ....takut tuan umh kecik ati,ank kita kata umh dia kotor he3x

dada ms kecik, tak nak pijak lantai dapur umh org. kalu terpaksa pijak dia akan menjengketkan kaki n menjerit2 kata kotor2! even umh mak akk yg berjubin tuh pon dia tak mau.umah nenek2 yg kat kpg yg jenis kayu warna itam2 tuh lagi la dia geli geleman..kekadang nyampah pon ader,ntah sapa ntah ajo dia..

Ajzie said...

Hehehehe..citer pasal semut teringat kisah Alya semasa umur dia 15-20bulan.. heheheh dia suka ikut semut (sambil merangkak) kelakar.. tp kalau semut merah tahu plak dia tak ikut sebb pernah kena gigit ler tuh.. heheheh

Kamalia said...

ajez:mmg mcm2 kerenah..lain anak,lain pulak kerenah diorg ni..biasala,tgh nak mmbesar ni mmg aktif sesangat..smpai tak terlarat nak melayan diorg kn..tp xpe,sume tu akan jd kenangan manis tuk kita..

Kamalia said...

k.ayu:mmg la kak ayu..sampai naik segan kami dibuatnya..muahahaha..kelakar la dada ni..ishk..mesti serba salahkan,yela mesti takde sapa mengajar tapi benda ni spontan je kot kat diorg ni..:p

k.ajzie:la..lain la pulak cite Alya ya kak..berani jgk dia dok mmgikut si semut2 tu..tp yg merah xnak ikut...pandai2..:)

E-na Zarina said...

ye la kt nihon ni susah nk jumpa lalat n semut kan..tu yg anak2 kita x kenal...bila dtg jepun? kt ner?

Kamalia said...

yela ..dok sini mcm yg diorg xtau bile balik mesia..huhuhu..sy dtg bln 10taun lepas..duk kat iwate nun jauh di utara..kat sini sujuk lagi ni..:p

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...