Pages

Thursday, 26 August 2010

Popia + Homemade cendol

Salam semua..hari ni rajin lagi..sebenarnye ingatkan nak mula buat biskut raya, tapikan macam takut je..Tak pernah buat kuih rayekan walaupun dah hidup 29 tahun, tu yang rase cam cuak2 je tuh..takut tak jadi..Ok, yang ni antara juadah iftar tuk semalam..popia goreng dan cendol susu (inspirasi dari kak Asmara)..kononnye nak kurangkan kolestrol..menu utama laksa johor, tapi saya malu nak ambik gambar die..sebabnye ade orang lain berbuka sekali dengan kami..malula nak klik klik sana sini..ngeeee...:D


Popia goreng ni memang saya suka buat inti macam ni..
senang je inti die..
ade kentang, carrot, daging kisar, (timun dan taugeh-optional)..
pastu tumis bawang putih n merah, masukkan daging kisar..
bila dah empuk tu,barula masukkan kentang dan carrot...goreng sampai empuk..
opss..jangan lupe letak garam dan serbuk lada hitam..
memang sodap..selalu makan camtu je..tak yah buat kuah die..
hahaha..best tak cara saya tulis resipi..jangan marah...:))

cendol susu..memang sedap sangat..
Mr K kate cendol ni besar2 cam hulat..grrrr

Homemade cendol pulak saya buat 1/2 adunan je..sebabnye takut takde sape nak minum nanti..memang betul pun, cuma saya dan Mr K je yang minum, anak2 tak suke pun..
Resipi ni amik dari rumah ika lagi..sebab takde kapur makan kan, saya ganti tepung tu dengan tepung jagung je..

HOMEMADE CENDOL

Bahan-bahan ( 4-5 orang )
  • 1 cawan tepung beras- gune tepung jagung
  • 3 cawan air pandan
  • secubit garam
  • 1 sudu kecil air kapur- tak letak
  • sedikit pewarna hijau (option)

    Cara-cara

  • masukkan semua bahan ke dalam periuk dan masak sehingga kental dan berkilat
  • kacau selalu supaya tidak hangit
  • sediakan bekas yang berisi air sejuk
  • masukkan cendol ke dalam acuan muruku dan tekan ke dalam air sejuk
  • kalau tak ada acuan muruku tekan di atas senduk yang berlubang
  • simpan sekali dengan airnya di dalam peti ais....

4 comments:

Juwita Jamaludin said...

Kamalia.. Sana sini cendol.. Bila la akak nak menyendol ni.. Ihiks.. Terliur tu.. Nak try la nasi goreng ayam tu.. Nampak best je

Ida Ddapur said...

alahai kat sini pun ada cendol jugak Lia...sana sini cendol ni..ni tak bole jd,nak kena buat jugak...terliur yg amat sgt dah ni..tunggu la.nak pi cari senduk berlubang dulu kalau ada..
Popiah pun dah lama tak mkn...segan nak order kulitnya
Laksa johor pun ida ada msk gak ari tu..pun nyempat nak amik gambo

makcikrehan said...

lap ayor liur lagiii.....

Kamalia said...

kak ita:hahaha..tula kak,jeles tengok sana sini mencendol,tu terus buat..tp,bile mkn,sikit je..buat tuk merasa je sbnrnye..

ida:ngehehe..buat jgn xbuat..sonang je..popiah aritu beli kat baticrom..ni dah abih la pulak..kn tggu order skali lg la..

makcikrehan:ala,dah pi beli kat pasar ramadan ..arini kat nak pi brbuka tmpat feveret..jeles i taw..:D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...