Pages

Friday, 3 August 2012

Satay Ayam dan Lontong Ramadhan

Bila ntah kali terakhir buat satay..rasanya 2 tahun lepas kot, lepas tu kalau nak makan satay pun saya akan buat satay goreng je. Senang dan mudah kan. Hari tu waktu berfacetime dengan Mr K (dia kat M'sia), dia baru sudah berbuka. Saya tanya dia, makan apa. Terus dia tunjukkan satay dan ayam golek yang terhidang kat atas meja, lepas tu makan satay depan saya. Tensi ai tau..kijammm. Terliur-liur saya kat sini.haha. Nasibla saya cuma rajin nak buat satay je, kalau tak harus ku buat jugak ayam golek tu..

Waktu saya duk sibuk nak bakar tu, Amni pun tanyala..
Amni: Mama, nak masak apa?
Mama:  Mama nak masak satay..
Amni:satay?apa tu?...
Mama: mama pun google tunjuk gambar satay..inila satay..
Amni:..ooo (tapi  muka still clueless..haha)
kesian tau anak2 saya..diorang suka makan satay, tu sebab saya selalu buat satay goreng, kalau bakar ni memang yang 2 tahun lepas je la kot. Pastu, kalau makan pun time gathering dengan adik2 ni je. Nak mama buat sendiri, mama is lazy..huhu

 saya buat tu dapatla dalam 34 cucuk satay rasanya.
saya bakar kat stove je, tapi kena pandai control api..kalu tidak, nanti berasap.
malas nak bakar dalam oven, nanti ayam saya jadi kecut..haha
ntah kenapa jadi camtu, tak tahu pulak saya. saya tengok orang lain elok je bakar dalam oven. 
mungkin tak pandai kot, tak pun oven saya tak suka bakar satay..ekeke

Selain tu ada jugak buat lontong. Dah alang-alang rebus ketupat tu, saya terus la buat kuah lodeh sekali. Untuk resipi satay kali ni saya guna resipi satay ayam Hj Samuri..eceh, nak resipi yang best2 je ek..haha. Memang sedap, rasa macam satay sungguh la..hehe Takdela, kalau ikut sukatan dia betul-betul, insya Allah rempah semua memang rasa meresap kat dalam ayam tu. Cuma untuk kuantiti saya tak ikutla sepenuhnya, saya cuma guna 3 keping boneless chicken je..Yang lain-lain saya main ikut suka je kurang kan kuantiti bahannya..
lontong ni Amni suka makan dengan kuah kacang saja..
Afiya suka jugak ni, banyakla dia makan hari tu.
twins..macam biasa, suap ke mulut diorang terus buat muka..ceh.:(
resipi masak lodeh saya ambik di sini..

13 comments:

Asmara said...

Macam raya pulak. hihi.. eh rasanya last buat satey raya tahun lepas kot. hikhik.. punya malas nk bakarkan. sama la kalau buat pun goreng pastu cucuk lidi, tp mcm tak sesedap yg bakar kan. :D

Mixed-family in da house.... said...

amboi amboi rajinnya mama tomei nih....sampai ke Jepun sate Hj Samuri ya...kihkihkih

nur easy said...

ohhhh mama tomei.. teruja sungguh tgk ni.. wpun dah dekat tp xla bermakna dpt peluang nak makan..hehehe

ijayuji said...

Eh eh? Salam, dia dah raya dulu rupanya! Kikiki... Setiap kali masuk blogdia mesti ada word terliur dia tu :P ai phm maklomlah duk jauh :D klu ada pun apa salahnya ehehe... Eh? Bakar dlm oven ayamnya mana kecut ni mesti oven tu merajuk, kita pun klu bakar satay, lg dasyat ler atas pan ajer, yakiniku pun gitu jugak rasa sedap ajer mls pulak skrg ni nk mengipas arang :D baju bau asap! Dlm rumah pun bau asap :D

♥ Cmª shIemª ♥ said...

wahhh..satay in the house..nyam3.. :)

ieedaz @ mama_isha said...

pandainya akk masak! cayalah..

akak, plate sy beli kat ikea tu mmg panjang camtu...so ikut suke kite ar nak tegakkan atau melintang.. :)

BABY(MAMA AMANA&ARIEF) said...

Pandainye buat sdirii.. tabik

Amie said...

oooo Kamalia.... rajinnya buat sate! Beruntung anak-anak...siapa yang tak suka sate, semua orang suka sate... lagilah sate hj samuri...dah lama sangat tak makan sate tuan haji tu!

Hanis MY said...

Pengsan! Hebat sungguh buat satay

yana lyana said...

pandainya buat satay..terkagum kejap.
hehe..

Cik TeN10 said...

Hahahh..sate mmg sedap tp nk buatnya malas.. Sy pun last buat sate masa natsu 2 tahun lepas jugak.. Ni nk tggu balik mesia je.. Leh beli je kt pasar malam.. Hahahh

FnF Simple Life said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Kamalia said...

fnf: fidza..sori.tak sengaja terdelete komen awk..bila tengok dr ipon selalula jadik cmni,jari "runcing" bebenor..huhu tp saya smpat baca komen awk tu.haisshhh gomen ne!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...