Pages

Sunday 21 February 2010

Garam dan Gula..

Niat di hati nak masak bubur pulut hitam, favorite hubby tu..my MIL kata, letak la sikit garam bagi rasa lemak kat bubur tu..Saya pun letak la..Tapi bukannya secubit, bercubit-cubit saya letak..Bila rasa, macam tak lemak pun?..Pastu letak gula pulak..Rasa lagi, kenapa takda rasa apa-apa ni? Ok la, biarla menggelegak dulu..(nampak sgt xtau msk, supposed letak grm n gula bila dah menggelegak..hihihi)...Bila dah menggelegak rasa sekali lagi, perghh..masin la pulak..Okla..tambah air dan gula, harap boleh la hilangkan masin tu..Ok, dah sedap rasanya..Suh hubby rasa pulak...Hubby kata sedap.:D

Saya pun masuk ke dapur balik, tak puas hati dengan rasa bubur tu, saya letak secubit lagi garam..(taktau la kenapa beria nak tambah garam, padahal bubur sepatutnya rasa manis..huh) :;(

Pastu, kami pun duk mengadap lunch..Hidang sekali bubur pulut hitam tu...

Hubby: awak tambah garam lagi ke?
Me: Ha aa..Nape? Masin ke?
Hubby: masin la..Tadi dah ok dah rasa dia..

Dan dalam waktu yang sama Faeiz pun bagun dari tido..Demam, jadi selalu merengek..Susah nak bergerak bila dia demam ni..Saya pun terus BF Faeiz..

Me: Bi, awak tolong tambah 2 sudu lagi gula..

Hubby pun ke dapur, selang 2 minit lepas tu, dia masuk balik..

Hubby: ma, kita terletak garam la..2 sudu..masin sangat..Hehehe..Camna nak buat ni?
Me: jap pikir...(saya pun mula la pikirkan cara nak hilangkan masin tu..) Ok, awak buang kuah dia, pastu awak masuk kan santan yang baru..letak gula sekali..
Hubby: santan nak letak banyak mana?
Me: agak-agakla..(taktau nak ajar dia macam mana...muahahaha)..

Faeiz pun dah habis BF, terus ke dapur..Tengok apa cite kat dapur tu..

Hubby: kita rasa tak jadila..masin lagi ni..
Me: meh kita rasa..Ha aa la masin lagi..
Hubby: takpela..awak buang jela..esok buat lagi..
Me: takpe ke? kesian pulak awak..
Hubby: takpe.:((

Jadi, saya dengan hati yang berat, buangla bubur pulut hitam tu..Rasa membazir betul..Tapi tula, taktau nak buat camne dah..Tak taula kenapa kami semalam asyik nak letak garam je..Mungkin hari garam sedunia kot??

Hari ni buat lagi bubur pulut hitam..Ganti yang semalam..Hehehe..tapi, letak secubit je garam..pengajaran dari yang lepas:))

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...