Pages

Thursday, 17 February 2011

Kek Coklat Kukus Munira

Dah lama takde entry makan2 kan...hehehe..bukannya apa, malas nak amik gambar..masak memangla masak, tapi nak keluarkan kamera tu yang malasnya..ni entry yang letak ape yang ade jela ye..gambar memang tak cantik langsung... 3 bulan bercuti amik gambar, so, sume setting camera dah lupo..:p

cucur badak..feveret saya n Mr K

yang ni Kek Kukus Coklat (Munira)
memang lembut dan basah sangat..takyah letak topping pun takpe..
(sebenarnya bahan tak cukup nak buat topping..hahaha)
yang ni memang sapa yang buat memang tak menyesal la.. sedap sangat..

RESEPI KEK COKLAT KUKUS MUNIRA
copy: Kak Hana

Bahan-bahan

Bahan A
  • 1 cawan gula pasir - hana dan kak.noor letak 3/4 cawan aje
  • 1 cawan serbuk koko
  • 1 cawan susu cair - hana gune susu segar
  • 1 cawan susu pekat
  • 1 cawan minyak masak
  • 1 sudu kecil serbuk nescafe - resepi asal xde
>> semua bahan di atas digaul sebati dan masak atas api perlahan sehingga gula larut. Matikan api dan rehatkan sekejap bila dah sebati.

Bahan B - di ayak
  • 3/4 cawan tepung gandum
  • 1 sudu kecil (sudu kfc) soda bikarbonat
  • 1 sudu kecil (sudu kfc) baking powder
Bahan C
4 biji telur - diblender (tapi kak.noor pukul hingga kembang) - hana juga

Cara-cara
  • Satukan bahan B dan bahan C ke dlm bahan A secara berselang seli dan gaul dgn senduk aje.
  • Bila dah sebati masukkan ke dlm loyang yg digris dan dilapik kertas kalis minyak.
  • Kukus selama 1 jam atau sehingga masak. Jgn buka pengukus semasa proses mengukus 45 min yg pertama takut kek jd mendap.

6 comments:

Hanis MY said...

wahhh sedapnya kakk... terus rasa nk g morioka haha...

Asmara said...

Makcik! ehehe.. baru perasan gambar Amni bawah tu pakai sweater yg sama ngan Batrisya. conpom beli kt sogo gak tu. ahaha.. (eh ank k ayu pun sama gak bajunya cume kaler biru je) kihkihkih...

Ida Ddapur said...

Lamanyer tak jumpa Lia di alam maya ni he..he, emm sedapnyer..dua2 tu..kek ni dah masuk list tapi lum cuba lagi...

Umie said...

ko guna periuk pengukus ke Kam?cheq kalau nak kukus pape, kena guna periuk biasa lepas tu adjust2 la letak penapis la mangkuk la..punye le kedekut nak beli periuk kukus ye...keke

Kamalia said...

hanis:hahaha..kalu free,meh la dtg sini..bole je buatkan..

kak as:muahaha..sy perasan gak..nmpknye sume malaysianjin(betul ke istilah nih) mnggunakan baju yg sama..sib baik duk lain prefecture..kot x,boria la..

Kamalia said...

ida:samala kak..bz ngalahkan org yg study..buat jgn xbuat tau..

umie:weh, aku gune pengukus..aritu jalan2 kat chuko' terjumpa la pulak..wah,itu thp rajin tuh..siap bole adjust bagai..sungguh kretip..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...