Pages

Wednesday, 3 August 2011

Caca Merba 2..

takde motip letak gambar ni..kata pun caca merbakan..^~^

Salam wbt..Selamat menyambut Ramadhan kepada semua. Alhamdulilah dah masuk hari yang ke 3 kan. Cuaca kat sini pun sedap jek. Mendung dari ari Isnin lepas kadang2 tu ade hujan lebat jugak. Memang tido tu pakai selimut bagai dan tak bukak kipas langsung. Angin tu sejuk sangat, rasa macam dah masuk autumn je..haha, ok tipula tukan..tengah summer ni autumn mendanye tak.

Sekarang tengah tunggu hari nak habiskan pantang..18hb ni cukupla 40hari..yeayyy,bole makan pisang dah..haha, saya suka sangat makan pisang, tapi tengah berpantang ni orang2 tua kata tak elok makan sebab dia sejukkan. Tembikai ade jugakla saya curik2 makan tapi itupun berani makan waktu siang je. Ala, makan sikit je pun,kan tengah mendung ni,kot panas berdenting mahu gakla makan banyak..Tu bab makan2 saya berpantang 40 hari, tuk bab lain tu nak pantang 100 hari..haha,bole?

saya suka gambar nih..

Ok..kita cite pasal baby Afiya pulak..Nextweek dia dah sebulan..sekejap jekan. Setakat ni takdela dia meragam bagai, setakat nangis nak susu jela. Tapi, kalau dia dah berjaga tu, memang tak bole buat keje lain. Sebab dia akan menyusu..menyusu dan menyusu..Saya masak tuk berbuka pun waktu tengah hari..sambil tu bole saya makan sekali.hehe..ye,saya berharap nextweek saya dah bole berpuasa, kot tak ,pengsan saya nak mengganti banyak2 hari..Afiya jenis yang tido lama tu dalam pukul 11-1pm..Jadi, nak mandi,nak masak bagai waktu tula. Kalau petang, memang tak dapekla. Sebab dia akan berjaga dari pukul 4-7pm..yang ni memang berjaga betul..kot tido pun,sekejap2 je..Tu memang takleh masak waktu petang, takut ade yang buka makan maggi je..

Setakat ni pantang pun tak macam pantang kat Malaysia..Kan dulu saya ade beli set2 berpantang tukan, ha sampai sekarang botol ubat2 tu pun saya tak bukak lagi. Hari tu nak makan takut, yela Afiya kan baru je kuar hospital takutla pulak kot tak serasi dengan die nanti. Saya kan BF die..Pastu ubat periuk, teh herba bagai tu memang tak usik lagila. Semalam nak makan dah, tetiba takleh bukak la pulak penutup botol tuh..haha, simpan balik..nak suh Mr K buat,asyik terlupa je.kihkihkih..macam2 alasan kan..Hari tu baru 5 hari bersalin saya dah kuar gi shopping. Entah, waktu tu rasa macam kuat je, bila balik rumah, terus lembik,cepat2 makan ubat panadol. Lagi ape ye?ha, belum cukup 10 hari lagi saya dah bawak Afiya makan kat Marumatsu..hehe.waktu ni Mr K yang ajak, saya ikut jela..Dan seterusnya la..setiap minggu keluar..Bagitau jugakla kat mak saya, dia tak kisah pun, sebab kalau sakit tanggung sendirik. Alhamdulillah, takde demam atau bentan..

Oklah..nanti cerita lagila kan..Saya nak kongsi cerita pengalaman bersalin pulak..nanti2 ye..nak pi buat cucur badak. Hajat dihati nak buat badak berendam, rupe2nye, tepung pulut takdola pulak,uwaaa..ika, tak dapekla kita nak makan badak berendam macam ika buat semalam tuh..sob..sob..sob..terus tukar ke cucur badak..asalkan ade nama badak pun bolela kan.


capsicum di atas adalah pemberian oyasan(owner/land lord)
dia sangat baik..selalu bagi kami makanan
cth: sayur bayam, beras, buah..
tapi, kalau capsicum sampai 20 biji dia bagi, mahu bertukar bau badan jadi bau capsicum je..
dah la besar2, jadi panjang2kanlah sedekah ni ke orang lain..
lainla boleh buat jus ke..kek ke..kuih ke ..
apa2 pun::arigatou gozaimas::
ye, saya tahu dia tak baca belog saya, kot baca pun bukannya pahamkan..haha

DSC_1801
Tuna Puff Segera
ni pulak buat sebelum bersalin aritu..
nampak Kak As buat, terus terliur..haha
entahla,saya pun tak tahu kenapa setiap kali nmpk Kak As masak, mesti saya teringin sangat..
resipi ambik dari rumah Ros sinun..
saya suka nih..dah buat dua kali, sedap sangat..senang pun senangkan..
terima kasih ye ros..

20 comments:

ijayuji said...

Salam kamalia!!!!! kita ni byk kerja asal lepas buat yg wajib2 montot pun landing kat depan lappy tu pasalllah kita tak suke lappy ni terbukak tp kalau lappy tak terbukak pulak asyik keja sentuh iphone lah pulak! wakakaka..lempang ai laju2 lia ahahaha... pimannnnnn!!! daisukiiii!!! kita suke piman tp org2 dlm umah ni benci piman huh! shishito pun suke! specis2 lada ni mg kita suke :D tuna puff tu cantek! kita jer tak sampai seru lagi nak buatnyer pdhal ada tu haaaaa paratha segera kawan ahahaha... debik sekali :D selamat berbuka ya lia :P bb afiyaaaa nakal yerrr nak kacau org berbuka lah tuuu hihihi...

nur easy said...

seronok la bby tdo bg chance mama wat keja ya..;)

hehe cam sedap je tuna puff tu.

izahdaut said...

ooo pantang makan tembikai yeeeee... pok monot dia.. hmm dlm pantang makan pisang boleh. tapi pisang apa ek namanya.. ntah ler tak ingat ler, tapi aku dulu mmg makan seawal bersalin. untuk penghadaman selain sawi yang rasa nak muntah menelan t la kan. haha..

oo 100 hari tu pantang apa.. cess pantang kemas rumah, mop lantai ek ek ek.. pandai laaaa,,hehe

Hanis Azla said...

nak sikit capsicum tu.. he..he.. mak akak pun selalu ckp gitu klu akak mcm tak berpantang time berpantang.. klu sakit tanggung sendiri.. aduhai.. mengancamnya tuna puff dia.. ini yg rasa mcm nak beli oppss nak buat sendiri jgk ni.. ha..ha.

Asmara said...

hehe.. macam cakap kat telepon pulak cara baca nih. ahahah.. piman sedap letak kat pizza je. buat sayur goreng piman pun sedap gak weih. cecuba.. :D
*psst.. dah boleh calling2 terpaksa beli baru upgrade ke 4 pulak. hehe..

♥cmª shIemª♥ said...

salam kak lia..cane ngan berpantang??
40 or 100 hari mana2 pun bole..

bestnye tgk lada ngan puff tu..huhu..

Kamalia said...

ijayuji:salam ika..haha,sama la ngan kita gak..pc kat umah ni mmg bukak dr celik mata hingga tido kang,so,mmg keje duk ngadap kat sini jela..kalu xpun,duk mmbelek iphone tu jgk..jom..kita lempang diri msg2 dgn selaju mgkin..wei,buatla puff tu..sodap.rumah ni hnya org dewasa je yg mkn,kanak2 sume mencik piman..haha

Kamalia said...

easy:mmg seronok wktu pg jela,tp kdg2 terkejar2 jugak nk siapkn sume bnda..yg bestnye,bila ptg,boleh relax sungguh..

izah:kekeke..yela,pntg wktu mlm jek,bila siang,balun sume bnda..eh,psg apekah itu?xpe2,lagi bape ari je bolela aku duk balun pisang pasni..ye betul..pntg sgl keje n yg sepatutnye..makan tu 40 hari jek..haha,ngelatkan..

Kamalia said...

hanis:boleh2..nnt sy bg..hik3..betulkn,org tua ni sng je,xnak dgr nasihat,tanggung sndrik..huhu.ala kak, beli jela..kot sy,mmg hulurje kertas gambar kepala agung tuh..

asmara:wakaka..betul ke?nmpk sgt suke brcerita.dulu kak ayu pun ckp bnda yg sama gak..malu ai tau..tula,letak kat pizza semestinya..nak buat syur kang,mcm xlaku jek..

Kamalia said...

cma:salam cma..hokeh je pantang ni,kdg2 rs mcm xpantang pun ado gak..kihkihkih..sib baik xjd pape kan..

Amie said...

tak lama lagi habis pantang dah ye.... memanglah cerita pasal pantang ni, banyaknyalah yang membosankan.... tak boleh makan itu, tak boleh makan ini.... hadoooiiiiii... tapi best gak berpantang ni, badan jadi langsing balik tau kalau betul2 jaga, tapi bab makan tu yang tak boleh tahan.... kak Amie pn pernah gak curi2 minum air sejuk (ais) di rumah mak mentua...

Acik Erna said...

assalam kamalia..rajin keluar masa pantang ye.alhamdulillah kalau tak ada apa2/makan pisang rasanya tak de hal..kkecuali pisang nangka dan pisang embun yang tak boleh.
tapi kamalia kena ingat jugak..kadang2 bila kita tak berpantang..masa muda2 ni tak ada apa...dah meningkat umur nanti..baru mula rasa sakit sana sini..
jadinya..jangan lupa makan ubat ye..kalau makan ubat tak pe kurang berpantang pun.
maaf ye lia..bukan nak berleter..tapi saja peringatan dari orang tua..he he

アヌム ちゃん said...

wahh nampak sedapp tuna puff dekat atas ni..tak sabar nak tggu wktu bbuka ni..kjp je lagi..heee..selamat berbuka kak :)

btw comelnyaaaa anak2 akak..ceria betul gambar atas tu..heee

Juwita Jamaludin said...

salam lia.. tak pantang betul2 ye.. cubit dia tau.. hahahaha..siap gi shopping bagai ye.. hihihihihi.. alolo comelnya baby fia mana gambar dia terbaru tentu dah lain sikit ye mukanya..:)tentu tak sabar nak habis pantang

Mamachia said...

ikut juga pantang, tapi bila mak tak nampak langar hehhee ..apa2 pun sedap tuna puff tu..

selamat berpuasa ..

Ida,Japan said...

kejap jer rasa, baby afiya dh nk dekat 1 month, comel!!..pantang lia jgn tak pantang heheehhe....sabar2

sabar@kagawa japan said...

kak liaa terliur tgk tuna puff tuh...mintakkkkkkkkkk

Kamalia said...

amie:salam kak..haha,akak pun xleh tahan pantang gak ye..sib baik xjd papekan..betul tu,kalau bole cpt2 nak hbs pntgkn..

acik erna:salam kak..hehe,akak nak tau, bila akak cite kesan die nnt bila dah tua, terus mlm tu sy mkn ubat tau..xculas dah mkn ubat tu sume..takut,sib baik ade akk yg mengingatkan..sy suka bila ade org yg bebelkn sy..mesti akk syg sykan.(perasan ek)

Kamalia said...

anum:yeayy..dah bukakn..slamat berbuka..

kak ita:salam kak.haha,cepat cubit sy, nak2 tang peha ni..tgh besar lg ni,sedap dicubit..hokeh,nnt ade ms sy amik gambo die..

mamachia:haha, ni ade gengla ni..sib baik xjd papekan..

Kamalia said...

kak ida:baik kak ida..tgh nak hbs hari ni,brla pntang betul2..takut gak..

saba:ala, nnt buat sendirik ye..wakaka

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...