Pages

Saturday, 28 July 2012

Cucur badak, Roti Jala

Antara juadah kuih yang saya sempat buat. Cucur badak dan cek mek molek saya buat hari pertama puasa. Kebetulan hari tu saya host iftar untuk nisa' di sini, dah alang2 tu buatla kuih sekali kan.  Hari tu ada jugak saya buat ayam percik tapi terlupa nak ambil gambar. Untuk inti dia saya ambik resipi di myr je..Cek mek molek pulak dibuat khas untuk kanak2 ribena..hehe. Terima kasih buat penyumbang resipi, kali ni baru rajin nak letak resipi..huhu, sebabnya tiap kali nak buat kena google dulula..maleh saya dah pasni.
maafla ye..gambar ni je yang ado,bolehla kan..

Cucur badak.

Bahan-bahan ( 28-30 biji sedang kecil )


 utk kulit
2 biji keledek saiz besar
1 cawan tepung gandum
Garam


utk inti
1/2 biji kelapa parut
1 cawan udang kering
2 biji bawang besar
5 batang serai
1 sudu kecil kunyit serbuk
5 tangkai cili kering (ikut kepedasan masing2)
1 sudu besar minyak masak
Garam dan Gula

Cara-cara
  1. untuk inti: blender cili kering+serai+udang kering dan bawang dgn sedikit air. Setelah halus masukkan kelapa parut, blender sekali. Blend sekejap jek. Setelah itu masukkan semua kedalam kuali. Masukkan juga kunyit + minyak + garam + gula dan serbuk perasa. Kacau sehingga inti tu masak, ia akan kelihatan kering sedikit
  2. utk kulit: rebus keledek dengan air dan sedikit garam sehingga lembut. Setelah masak , buang air tinggalkan sedikit dan campurkan dgn tepung. Buat masa panas panas, senang nak lenyek. Jika adunan lembik lagi tambahkan sedikit demi sedikit tepung. Jgn terlalu byk nanti tak sedap.
  3. Selepas itu buat doh kecil2 . Ambil satu buat melengung. tip: semasa hendak membuat doh ni guna sedikit minyak masak di tangan agar tepung tak melekat , keje pun cepat dan senang.
  4. letakkan inti dan tutup kembali
  5. Goreng dengan api yang sederhana. Siap untuk di santap

Roti Jala aku yang kesunyian..haha
ni pun resipi kat myr jugak..jap ye,saya bagi link..ni resipi dia..sangat lembut sampai ke pagi esoknya..


14 comments:

Marya Yusof said...

As salam Kamalia Hani & Kamal,

Saje je kan...hehehe... Marya pun sibuk bebenorlah time posa ni... curi2 je nak singgah menyinggah...ikut gerak tangan... teringat jugak kat awak tp sb boleh tgk kat FB so, hilang sikit rindu tu kan...heheee...

Selamat berpuasa! Cabaran berpuasa lain2 kan kita ni... insya'ALLAH... Chaiyok! Chaiyok!

Ijah EmoTemo said...

pergh! sedap ni! heheh

ELLYDA said...

CANTIK JER ROTI JALA NYA...

Mixed-family in da house.... said...

Cantik roti jala tuh !

ijayuji said...

Salam ramadhan lia n familyyyyy!!!! ai missshhh u ai misshhh uuuuuuuuuuuuuuuu!!!!! ececece... meh peluk2 laga2 pipi :D kita baru nk warm up lah liya, tp tak berapa nak rajin lagi ni, sbb tak leh janji nanti mesti tenggelam balik ehehehe... kita pun nak buat cucur badak sbb serunding dah siap2 dlm esbok tp keledek boleh lupa beli lerr pulak ahahaha.... roti jala bestnyer! nak kena ada kari baru boleh buat roti jala, haruslah buat kari dulu kan kan :D lia sihat? sume org sihat? harap2 semua org sihat2 ya insyaAllah!

FnF Simple Life said...

cek mek molek ngn cucur badak... best tu. Roti jala cantik bentuk jalanya...style gini sy belum try lagi. bajet nk tunggu balik msia hahaha... penat i bawak acuan roti jala dari Msia tau... acuan muncung 3 beli kat daiso tu simpan bawak balik Msia...

ieedaz @ mama_isha said...

Oh my feveret... roti jala :-)

♥ Cmª shIemª ♥ said...

nyam3...cma suka mkn cucur badak ni..tp x suka ngan rumput3 )kelapa parut) kat dlm tu.. ehehe..

*cma suka dtg mnyemak kat cni ehehe..i lap uolsss too.. :p.

Gee® said...

Salam ziarah dan Salam Ramadan... sedapnya juadah tu...

nur easy said...

tetiba rasa nak nyanyi...jala-jala ikan, jala tepi kolam..hehe

Kamalia said...

marya:
wsalam marya!haha..itulahkan,bila dah masuk ramadhan kita kena sibuk dengan benda yang harus diutamakan..kena guna sepenuhnya bulan yang penuh barakah ni..;)

ijah:
apalagi suruh umie buat tau..takpun beli la kat param!hehe

ellyda n dini:
kalau guna botol mayonis muncng tida tu dapatla hasil mcm ni.hehecuba tau nnt

Kamalia said...

ika:
i miss u too nok..haha.biasala,nnt berjanji susahkan.kita buat mana yang boleh j el aika ye..alhamdulillah, semua sihat..kalau rti jala,kari mesti kena adakan..mmg lagi sodap mkn dgn kari..

fnf"
fidzah,rajinnya guna acuan dr malaysia tu..saya ada jugak tp xsuka guna sebab nnt abis kotor dapur..jd satu hal la pulak nak kena kemaskan air tepung yang bersepah tu..dah la saya ni pemalas..ekeke
tpkan, never mind..balik nnt gna sepnuhnya botol ni tau..

Kamalia said...

mama isha:
feveret kami jugak!

cma:
akak kalau cucur badak tu mmg suka yg serunding dia..lagi [pedas lagi sodap tau!..ala,akak suka tau cma datang sini..terasa keakraban kta ni..

gee:
salam kenal..terima kasih sudi ziarah sini..

easy:
haha..nak nyanyi jugak tp tak ingat la sambungan dia..ekeke

Sweetmama@EiJa ZaQuaNZiQrY said...

sedapnye..semua pun eija suka mkn..hehe,
setakat ni baru try buat onde2 jerk utk kuih dibulan ramadhan ni...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...