Pages

Wednesday, 10 November 2010

Genbi-kei n Geibi-kei

Salam..ni sume cite dah basi..kesian korang sume ye..dapat kawan cam saya ni..suka hidangkan dengan kisah2 basi..nak buek camnokan, first ladyla katakan.busy memanjang...ekeke..Hokeyla, 3 minggu lepas, kami pi la kat 1 tempat ni..Ichinoseki..Kat situ adalah 2 tempat yang fofular di kalangan orang2 kat sini..takdela jauh sangat, dalam 1 1/2 hour gakla dari rumah..

Memula kami pi ke Genbi-kei gorge..kat sini memang cantik, akan nampak air yang mengalir melalui celah2 batu dan macam air terjun pun ade gak..Tujuan utama ke sini sebenarnya nak tengok kouyou..Tapi, daun2 belum sepenuhnya bertukar warna waktu tu..Kami sampai pun dah tengah hari,jadi orang agak ramai..Saya jadi agak takut dan ngeri nak jalan kat situ, takut tergelincir..Actually, saya rasa tempat ni tersangatla tidak sesuainya nak bawak kanak2 ribena seperti anak2 kami ni..yela, dengan batu2 yang licin, jalan tak rata disebabkan sumenya berbatukan..saya agak takut nak lepaskan diorang ni..buatnye terjatuh ke dalam gaung tu, tak ke haru nanti..haishhh..kat sini jugak femes dengan flying dango..nape dipanggil flying dango? sebab kedai yang jual dango tu di seberang sana, jadi mereka ni akan letak dango dalam bakul dan hulurkan ke sebelah sini menggunakan tali sahaja..bestkan??

ni la flying dango...(ihsan google)
Selesai sudah sesi gedik2 amik gambar sume, pastu makan n solat..saya masak nasi lomak n bread pudding..pastu,adik hanim n mila buat mee goreng...memang kelaparan sebab sejuk sangat kat situ..habis sume sekali hadap je..pastu, ke Geibi-kei Gorge pulakkkk..

Di Geibi-kei, kami menyusuri sungai dengan menaiki bot..Subhanallah..memang cantik sangat..sungguh indah ciptaan Allah..bot ni akan lalu di sepanjang sungai di mana ia di apit oleh cliffs setinggi 100 meters (dalam 328 kaki)..kita akan dibawa menyusuri sungai tu dalam 1 jam 20minit (pergi n balik).. lagi 20 minit tu kita boleh turun dan berjalan di 1 tempat tula..Sambil mendayung, pakcik ni akan bercerita pasal sungai dan cliffs di sekitar tu, beliau siap tunjukkan cliff yang seolah2 bentuk muka orang tau..siap ade hidung besar lagi tu ..:)

ni bot yang baru balik..suasana memang agak gelap sebab aritu mendung je dan waktu tu pun dah kul 3pm..

ini la pakcik pendayung sampan/bot kami..saya rasa beliau dalam early 60s kot..tapi, masih gagah bekerja..sambil mendayung, beliau menyanyi..suara, okla..:p

banyak je batu yang berbentuk camni..ada gak batu yang diorang ni buat tmpt semayang..
aksi gedik laki bini..ank2 org len yg tolong jaga..:p
tengok kat belakang kami tu, daun belum tukar warna sepenuhnya..


cantikkan...

amni sibuk bagi ikan makan..
kalu hujan, bole guna bot jenis ni..
dalam perjalanan pulang..hari dah golap..suasana pun dah sojuk..perut pun dah lapar...:p

9 comments:

echa said...

Lia cantik sangat...x tahu la bila gamaknye dapt pegi sana...dpt tgk pic pun jadila hehehehe........

makcikrehan said...

Alahai bestnya weiiiiiiii!
bilala haku nk merasa gini-gini nehhh

Idayu said...

cntiknyer taki tuh!

EiJa ZaQuaN said...

mmg cantik view dia..srnoknye dpt jln2 kat sane..!kami kat sini tgk pic yg cantik jerk la..huk3..

Nadiah Sidek said...

cantiknya tempat tu kak!

Kamalia said...

echa:xpela echa..tgok la gamba dr sini..nnt dah ade rezeki,dtgla ye..

MR*bole je wei..ko dtg la,aku siapkan accomodation..:D

idayu:hehehe..cntikkan..

Kamalia said...

eija:ala eija,nnt kot ade peluang,dtgla..xpon,tgokla dr sini puas2..

nadiah:cantik ye?eh,dah pi ke Grand Canyon(btul ke spelling tu?)rs situ pun cntik gak akn..

izahdaut said...

suke la pakcik pendayung tu..kim salam kat dia ye..nyanyi lagi doremon pandai tak pakcik tu..wakakkaa

Suhardi Alias said...

Best la pengalaman ko ni Kamalia.. Suka tol aku baca...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...