Pages

Friday, 12 November 2010

Puding Batik Marie

Salam sume..agak malas nak bercerita ini hari..tapi, komen tentang kek batik ni:- memang sedap sangat..nanti kot beli biskut marie, nak buat lagi..pastu nak makan puas2..huhuhu..ni pun tak sume orang dapat rasa..cuma adik2 umah atas je, yang lenlain tu nextime la ye..:D

resipi ni amik dari umah Ika..dan ika amik dari Kak Ayu SG(S'pore) (memula dolu, saya konpius dgn SG ni..saya igt SG - sungai..rope2nye S'pore, agk sengal di situ..ekeke)..mintak ijin tuk cnp ye..tqvm:)

kalu tengok ghupe paras kek ni mmg huduh..tapi, rasa memang sedap..ade rs nestum tu yg buat ia jd sedap lagi..
kalu msk contest memotong kek, konpem dpt no 1 tuk kategori potongan kek paling huduh..:p

PUDING BATIK MARIE

Ingredients:-

  • 300g marie biscuits cut to quartered-(300g biskut marie-dipatahkan 4)
  • 1/2 cup condensed milk-(1/2 cawan susu pekat)
  • 2 cups milo-(2 cawan milo)
  • 3 tbsp cocoa powder-(3 sudu besar serbuk koko)
  • 1 cup nestum-for baby-(1 cawan bijiran nestum untuk baby)
  • 1 cup butter-(1 cawan butter)
  • 3 eggs-(3 biji telur)
  • 1 tsp vanilla essence-(1 sudu kecil vanilla essence)

Method:-
Lighly beaten eggs and combine all the ingredients except, bicuits and put to boil on a medium heat. When butter has melt and mixture thickens, add in biscuits. Mix well. Pour mixture into a tray which has been placed with plastic wrap as the base and press till compact. When all has been pressed, put in the fridge, serve when its already set, or cold. -( Pukul telur sedikit dan campurkan semua bahan2 melainkan biskut. Masak diatas api yang sederhana. Bila mentega sudah cair, dan adunan agak memekat, masukkan biskut dan gaul rata. Tuang adunan kedalam loyang yang telah di alas dengan plastic(untuk memudahkan memotong) dan tekan2kan hingga padat. Bila semua dah selesai, masukkan kedalam fridge dan biarkan hingga sejuk dan menggeras.)

Yang ini pulak Tiramisu Biscotti yang telah dibuat pada minggu lepas..(ayt skema)..resipi amik dari umah kak Hana..perghh..ni lagi satu..memang sodap banget..terima kasih ye kak share recipe yang sodap ni..korang patut cube tau..tapi, jgn la guna biskut marie pulak ye..kang jd lain pulak..saya taknak bertanggungjawab..jangan saman i tau.:p

nila tiramisu biscotti yg smpt diambil gambarnye..yang lenlain tu, biasala dah diagih2kan kepada adik2 yg sentiasa kelaparan itu..
tuk gambar potongan yang cantik boleh gi tengok kat umah kak hana ye..:p



5 comments:

shima said...

sedap ..ku pun ritu ada amik resipi kek batik dr hana punya blog..mcm ni gak la gaya nya..buh nestum hehe..sedap kan

Kamalia said...

shima:buatla shima kot biskut marie tu ade..kat sini agak pyhla nak dpt biskut ni..kgkdg ade..kgdg xdok..samala resipinye tu..

echa said...

Aduh.....terpikat sungguh ngan tiramisu biscotti tu....nyum nyum.Lain dr yg lain..

Nur Ede said...

Waduuhh Lia... Puding batik marie yang lia buat tu mmg ler sedap... klu kat umah akak sekejap jer.. abiss.. lama dah akak x buat... pas nie kena buat lerr... tergude betoi...hehehe

Kamalia said...

echa:buatla echa..mmg lain dr yg lain..

kak ede:ngehehe..jgn slhkan sy ye buat akak trgoda dgn batik marie ni..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...