Pages

Thursday, 11 November 2010

Sotong Oriental


Salam...ngehehe..ni lagi entry tertangguh..memang sedap masak sotong camni rupenye, ni pun dah banyak kali masak, baru nak amik gambo..so,sesapa rasa cam kekeringan idea nak masak sotong cam saya ni, bole cuba yang ni pulak..ramai kan yang dah cuba sotong oriental nih..memang glemer gitu..resipi amik dari kak madihaa..saya c n p ye kak..mekaseh..

Bahan2
500 gm sotong ~ bersihkan & potong kemudian dicelur sebentar & tos
1 tangkai daun kari
5 ulas bwg merah ~ hiris
3 ulas bwh putih ~ cincang
garam & gula secukup rasa
1 biji cili hijau ~ hiris (MaDiHaA tambah)

Bahan2 ini dicampur jadikan pes
2 s/b pes tom yam
2 s/k rempah kari ikan
1 1/2 s/b sos tiram
2 s/k sos ikan
6 s/b air panas

Cara Menyediakan
1. Panaskan minyak dan masukkan daun kari, bawang merah, bwg putih dan tumis hingga kekuningan.
2. Campurkan bahan2 pes tadi dan gaul rata & biar lebih kurang 3 minit.
3. Masukkan sotong dan cili hijau.. kacau rata. Masukkan garam (jika perlu) & gula & masak selama 5 minit. Sedia utk dihidangkan.


yang ni version udang pulok..tp,terbanyak kuah daa..:p

*schedule entry*

9 comments:

Nur Ede said...

Salam Lia...
Dua2 seafood akak suke...hihihi
Tengok gambo udah terliur... makan pulak ngan nasi panas2 alahaii... lapo nyelah hihihi...

shima said...

blh amik idea ni...sllu kalau msk sotong asik wat goreng kunyit & kicap/sambal je

echa said...

lia,mlm nie bleh cuba buat.....hehehe....udang tu pun guna bahan yang sama gak ker...?

kak Erna said...

salam kamalia..dah banyak kali juga aka jumpa ni..tapi belum pernah buat..
nak kena buat jugak la ni..

moklong said...

hantar la kat rmh ina sket... hehehe dh menu baru. lps ni leh cuba. tq kak...

Kamalia said...

kak ede:salam akak..bestkan kak mkn dgn nasi panas2..nak2 time hujan n sujuk camni..

shima:amikla..kalu dulu sy pun slalu camtu gak..asyik msk bnda yg sama je..

echa:cubela..mst ur hubby suka..udang pun msk cr yg sma gak..

Kamalia said...

kak erna:salam akak..aah,dah ramai yg cube buat cmni..cubela smk kak..

moklong:meh2..bg mangkuk..nnt akak bg..

Juwita Jamaludin said...

salam ramai dah cuba resepi ni.. mesti sedap ni.. bila la turn akak plak..stok sotong dah abis

Kamalia said...

kak ita..aritu nmpk izah guna ayam pun jadi gak..cubela dulu..mmg sodap..:D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...