Pages

Wednesday, 29 September 2010

Sotong goreng Tepung

Salam..bila buat sotong goreng tepung ni memang saya suka guna resipi dari Che'iza..memang kena dengan selera..Saya ambik resipi ni dari rumah Kak Hana....mintak izin tuk c n p ye kak..Maceh..:D

Bahan-bahan
  • 300 gm sotong
  • 1 cawan tepung gandum ( tambah tepung goreng berempah segera)
  • 1 sk baking powder
  • 1 biji telur
  • sedikit garam
  • lada sulah
Cara-cara
  • Potong sotong kecil2, bersihkan dan toskan airnya biar sampai kering.
  • Gaul sotong dgn sedikit garam dan lada sulah.
  • Pukul telur setakat nak satukan yg kuning dgn yg putih jer. Masukkan sotong ke dalam telur. Ketepikan
  • Gaul tepung dgn bp. Masukkan sotong yg telah digaul dgn telur dalam tepung, salutkan habis sotong dgn tepung. Kalu nak pedas boleh letak sikit serbuk kari dalam tepung.
  • Goreng deep fry sampai golden brown. Goreng sotong kejap jer dalam 4-5 min kalau tak nanti sotong keras and liat pulak.
Agar-agar Lumut

Ni pulak ntah bile gaknye buat..dah tak ingat dah..Ambik resipi ni pulak dari rumah Ros @ Jintanmanis..Feveret anak2..:D

p/s: tengah duk sibuk mengunyah tempeyek..sedap..sedap..baru je dapat ni, terus makan..kiriman dari kakak..:D

3 comments:

Nur Ede said...

Cedapp nyer sotong goreng tepung tu... cicah pula ngan sos cili.. bestnyer..

EiJa ZaQuaN said...

lama dh x wat sotong goreng tepung..sedapnye tgk pic sotong tu..

Kamalia said...

kak ede:aah sedap jugakkan cicah ngan cili sos..pasni,mkn camtu pulak lah..

eija:apelagi,mlm ni bole buat..xpun,buatla weekend ni je..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...