Pages

Tuesday, 1 March 2011

Donut Kentang

ye, kawan2 ye..jangan tertipu..
ini bukan kentang
ini ialah lesung batu..hahaha(klakar la sgt ye tak...hmmm)
balik aritu sempat lagi tu saya membeli (tak beli pun, orang yg hadiahkan) lesung batu ni...
free baggage allowance kami 100 kg..jadi, bolela sumbat dalam baggage tuh..
muahaha, rasa puas je hati ni dapat bawak balik si lesung batu ni
padahal, dulu takdela serajin mana nak menumbuk pun
tapi, sejak duk kat sini, bila takde lesung batu
rasa macam tak lengkap je barang kat dapur tuh...:p
hohoho, jangan fenin2..dari airport, kami pos je baggage sume tu sampai depan pintu rumah..
jadi, takyah nak berpeluh badan bagai nak mengangkat sume yang beratnya 99.12kg tuh..

ni la rupa si donut kentang kegemaran anak2 dan mama die sekali..
memang sedap sangat..
gebus..yang ni memang tak tipunye..
cubela korang buat..

see, memang gebuskan..
terima kasih kak Yatie..donut ni memang sedap sangat..
dah banyak kali buat dah..
Donut Kentang
source: copy Kak Yatie

Bahan-bahan

4 1/2 cwn tepung gandum
1 cawan susu suam
1 biji telur
1 sudu besar yeast(bancuh dngn sedikit air suam)
3 sudu besar gula
3 sudu besar marjerin/butter
1 cwn kentang rebus dan lenyek halus
1/2 sudu kecil garam

Cara-cara:

1.Tepung gandum digaul dengan butter dan kentang lenyek sehingga rata dan tuang yis yg di bancuh dngn sedikit air suam.
2.Telur dipukul sedikit & dicampur dengan susu yg dibancuh bersama gula(tuang susu sikit2 biar doh tak lembik sangat)
3.Campurkan ke dalam tepung gandum tadi dan uli sehingga menjadi doh.
4.Biarkan doh tadi naik 2 kali ganda.
5.Kemudian tumbuk doh untuk keluarkan angin.
6.Bentukkan doh anda mengikut citarasa masing-masing(saya bulat2kan doh dan leperkan sedikit,biarkan naik...bila nak goreng baru saya lubangkan tengahnya..)
7.Panaskan minyak dan goreng dngn menggunakan api perlahan.
8.Angkat dan toskan...gaul dengan gula halus atau salut dngn coklat dan di hias.

9 comments:

Cma Shiema said...

wuhu...gebusssnye..cma penah buat donut baise je..nk try la..resepi pun dah ade..he3..

Hanis MY said...

wahh cantik sgt donut tu.... hanis maunya tak menjadi cun cenggini huhu... nk try tapi ntah bila la...

MummyEcha said...

gebunyer donut akak....pernah sekali saya cuba buat donut tp tahu la kat mana silap...jadi keras huhuhuhu......nanti nak cuba resipi akak nie..hopefully jadi macam donut akak...

Hanis Azla said...

bilalah nak buat donut sendiri macam ni.. he..he..

Umie said...

kam, sememangnya dapur & lesung batu tdk dpt dipisahkan..gadget wajib tuh...kekeke

aku penah buat donat nie..kolaborasi dgn kak hasnah wife shahir FKMP gak...dia pandai buat kuih..aku plak pandai makan kuih..ngam kan kolaborasi kitorang??hahaha

Kamalia said...

cma:buat,jgn tak buat tau..dah buat,anta sini seketui dua..ekeke

hanis: xpe, awk sibuk..xyah buat pun xdela org bisingkan..

mummyecha:dulu akak buat pun keras gak, skang ni baru la mnjadi..

Kamalia said...

hanis azla: ala kak, bel;i je la..tapi, kalu nak cube bole jekan..mnla tau lebih sedap dr beli ek..

ummie:ye,mmg gadget wajib yg peeeeeerlu ade..kak hasnah shahir ye?mcm penah dgr nama itu..wow, rjinnnye..aku kat mesia, buat cekodok lepasla..yg lain, tunjuk je duit kat kedai..dsr pemalaskan

Nadiah Sidek said...

sedap ye donut kentang? nadiah tak pernah cuba pun

Siti Rasyidah Razali said...

Nampak mcm sedap & gebu sgt donut kentang ji

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...