Pages

Monday 14 March 2011

Tragedi 11.3.2011..

Jumaat,11.3.2011..waktu lebih kurang 2.35++ pm..saya tengah baring2 kat tilam dan anak-anak pulak waktu tu tengah duduk depan komputer..Tiba-tiba, rumah ni bergoyang, mula-mula perlahan..saya diam je dan anak-anak waktu ni pun tak perasan dengan keadaan sekeliling..Pastu, saya rasa makin lama makin kuat pulak bergoyang rumah ni..FYI, rumah saya di tingkat 2..Apato (Apartment) ni ada 3 tingkat, 6 buah rumah..3 rumah Malaysian, 3 lagi Nihonjin..Waktu tu ni, anak-anak dah mula pandang-pandang saya dan terus saya panggil mereka duduk kat tilam je..Nak suruh duduk bawah meja tak muat pulak, nak berlari turun bawah, saya memang tak berani waktu tu..memang waktu tu saya macam blur sekejap..Tak tahu nak buat ape, mungkin sebab panik yang teramat sangat..Saya kata dengan Amni, Amni baca Al-Fatihah je..(ye, saya tahu lebih senang suruh dia sebut Allahu Akbar, tapi waktu tu saya terfikir, suruh jela dia baca ayat yang dah biasa dia baca)..Saya terus berdiri sambil mulut bertakbir; Allahu Akbar..Allahu Akbar..capai telefon, cuba telefon Mr K..saya ingat dia kat sekolah Amni, sebab kebetulan waktu tu memang ade PTA meeting..telefon banyak kali tak dapat..cuba telefon adik depan rumah, tak dapat jugak..Cuba tinjau kat tingkap takde pulak orang kat bawah (sume ni dalam 30 saat kot)..Waktu ni gegaran makin lama makin kuat, terdengar bunyi kaca pecah kat luar, dengar bunyi barang-barang kat dapur jatuh..Amni dah mula menjerit ketakutan..dah tak boleh nak baca lagi dah..twins pulak dah mula rasa takut dan akhirnya semua menangis..Terus saya datang balik kat tilam , pujuk diorang ni..kebetulan, pintu wardrobe saya dah rapatkan, sebab kat dalam tu banyak toys dan barang-barang yang berat terletak kat tempat tinggi..Rasa memang nak nangis sangat, tapi tahan je, demi anak-anak..Waktu ni rasa memang nak lari turun bawah, tapi saya ade 3 orang anak waktu ni..Tak tahu macam mane nak handle..Saya pujuk Amni supaya berhenti nangis, kata dengan die mama nak tengok ade tak abang atau kakak kat bawah..Dia berhenti nangis tapi sisa-sisa nangis tu masih ade, dan terus die pujuk adik-adik..Saya berdiri sekali lagi, dan telefon pun berbunyi..Rupanya Nik, dia pesan suruh turun bawah, akak jangan panik ye..Saya tinjau sekali lagi kat tingkap (itupun berdiri jauh-jauh,sebab takut tingkap tu pecahkan) dan ternampak adik Nayo..terus saya suruh dia naik atas tolong ambik anak-anak..Suruh anak-anak bangun, dan pergi ke pintu..nasib baik pintu masih boleh di bukak lagi (mmg waktu jishin ni, pintu kena di buka untuk elakkan pintu tersekat sewaktu rumah bergoyang)..Bila adik Nayo dah sampai je depan pintu, jishin pun berhenti....

Rupa-rupanya waktu tu hanya saya dan jiran bawah je yang ade kat apato ni..yang lain-lain sume takde di rumah..adik Nayo pulak berlari balik dari lab sebab teringatkan saya dan anak-anak. Kebetulan, jiran kami yang kat bawah tu pun ikut sekali naik atas sebab dengar anak-anak saya dah mula menangis balik..Dia suruh pakaikan socks tuk anak-anak dan siap sedia tuk second time jishin..Masuk dalam balik, ambik baju panas anak-anak, pakaikan socks..Dah siapkan anak-anak terus saya terduduk kat meja komputer..Air mata mengalir dengan laju tanpa henti..terus saya lap takut Amni nampak..seolah-olah waktu tu rasa macam tak percaya je yang saya dan anak-anak masih selamat tanpa sebarang kecederaan..Bersyukur sangat-sangat..

Selang beberapa minit lepas tu, jishin kedua pun mula.. Terus berlari ke pintu, pakaikan kasut anak-anak (walaupun terbalik kiri kanan) dan terus turun ke bawah..Sampai di bawah, jishin makin lama makin kuat, terus ke tempat parking..Berdirila kami di situ sambil pandang tiang-tiang elektrik semua bergoyang macam pokok kelapa kena tiup angin je..Tak lama tu barula Mr K sampai..Nampak je die rasa nak menangis..Bersyukur yang die selamat dan kami masih dapat berkumpul bersama-sama. Rupa- rupanya dia tersekat kat bandar sebab waktu jishin tu die baru je keluar dari bangunan City Hall..Tapi, redah je la pergi ke parking bawah tanah ambik kereta..Die kata bila jishin yang pertama tu terus teringat saya dan anak-anak..Risau yang teramat sangat sanggup ambik risiko pergi ke tempat parking tu..

Agak lama jugak kami duduk kat tempat parking tu..hari tu kebetulan cuaca memang sejuk suhu dalam -2C..Tak lama lepas tu yuki(snow) pun turun..Dah la saya pakai baju tak tebal sangat, memang menggigil kesejukkan + ketakutan..Twins sibuk main yuki dan Amni dah sibuk cakap nak balik Malaysia..Takut sangat die kata..Kami tunggu lagi dalam 20 minit dan memang waktu tu takde gegaran susulan yang kuat, kami pun decided nak naik ke rumah..Terus siapkan barang-barang tuk di bawa (pasport, diapers dan baju sepasang tuk anak-anak, makanan kering sikit dan susu anak-anak) waktu ni, bekalan air, elektrik dan gas memang automatically shut down..Tak sempat saya nak masak air panas tuk bekalan anak-anak..Anak-anak pulak naik rumah terus tertido..talian telefon semua dah tak leh guna..Jadi, tak dapat nak contact Malaysian yang lain nak tanya keadaan diorang..Nasib baik yang rumah berjauhan tu datang ke rumah kami dan buat keputusan tuk berkumpul satu tempat je malam tu iaitu kat rumah kami..

p/s: nanti saya sambung lagi..nak kemas rumah, sekejap lagi pihak dari embassy nak datang hantar bantuan..alhamdulillah, kami yang di sini tidak dilupakan..memang keadaan kami tak teruk, tapi bekalan makanan semakin berkurangan..tak boleh nak ke mana-mana memandangkan minyak kereta pun tak dapat nak di isi sebab stesen minyak kehabisan bekalan..
p/s lagi: terima kasih kepada kawan2 yang sentiasa mendoakan keselamatan kami di sini..

26 comments:

Annabella said...

alhamdullillah.. ada hikmah disebalik yg terjadi

MummyEcha said...

takut bila baca n3 nie....Alhamdullilah akak sekeluarga selamat......take care yer

eija_sweetmama said...

bila baca n3 ni dapat bayangkan perasaan kamilia n anak2 masa ni..

Alhamdullillah selamat..

izahdaut said...

dapat aku rasakan ketakutan tu..
risau pasai anak2 lai..
memang kelm kabut kan..
alhamdulillah..ada bantuan..

Umie said...

kam, take care dear.. x bole nak online sekerapnye skrg sbb letrik will be shut down..

munna said...

Alhamdulillah .. lia sekeluarga selamat dan semua rakyat Malaysia di sana... menangis munna baca entry ni... tak dpt bayangkan saat anak2 semuanya menangis... gerenti munna puh dah nangis sekali...

shima said...

syukur korang semua nya selamat...aritu bila dpt tau psl tsunami ni.teirngat kat u all ..ish.mcm mana la korang.hrp smua ok..

lin said...

btul2. dok tebayang kalu saye g berada kat tpt u. hish... nauzubillah. tp, u mmg mama yg baik. alhamdulillah.. u all selamat.

cik_ah82 said...

baca entry ni mcm membayangkan saya dan anak2 lak yg berada kat tempat tu..tatau camana kalo saya ditempat tu..nauzubillah..semoga akak dan keluarga selamat ye..

KakAsma said...

alhamdulilah dapat berita yg lia dan family selamat..risau bila tau kawasan tmpt tinggal kena nie..akak doakan semua nya selamat yer..jaga diri dan anak2..

cik ain | sweet thots said...

boleh imagine cemana takutnya tu. kalau i kat tempat u, x tau la cemana nak handle. alhamdulillah, semua selamat.

anie,Nagoya said...

ya Allah lia.dpt kkanie bygkan ketakutan lia masa tu.buat masa ni kkanie belum penh alami gempa bumi seperti lia tu.moga lia n keluarga tabah n kuatkan semangat ya.

kkanie mggu depan ari senin balek mesia.

Fiza Nordin said...

alhamdulillah takde kecederaan...jaga diri & tabahkan hati k...

Intan ~ Nur Azlina said...

Semoga semuanya selamat disana dan sentiasa di dalam lindungan Allah SWT.

Jue said...

Alhamdulillah..lega dpt tau kamalia n others selamat n ok kt sana..Semoga kita semua dilindungiNya..take care..

chikmi said...

Alhamdulillah lia dan yang lain2 selamat,take care lia

TopsyTurvyMum said...

Alhamdulillah Lia ngan family selamat.
Baca citer Lia sampai dapat rasa apa yg Lia rasa. Take care Lia *hugs*

Acik Erna said...

kamalia..terharu akak membacanya
boleh dirasakan perasaan kamalia masa tu..
alhamdulillah dah selamat.

Syerah Omar said...

be strong kak! sy dgn apak baca ni mcm nak meleleh air mata.tak bleh gambarkan :(

lady zaini said...

Alhamdulillah dah selamat takder aftershock lagi dah.. Korang stay safe yer...dengan 3 budak n suami takder kat umah lagi..huhu~ boleh meleleh airmata..

Kami doakan mudah-mudahan korang selamat dan sihat. Susah nak cakap, tapi stay alert yer

MamaFarhan said...

alhamdulillah... walaupun kenal x lama hanya di alam maya... namun hati teringat kat awak di jepun.. terpikir2 keadaan kamu sekeluarga mcm mana... x dpt nk bertanya khabar coz 3 hr mc.. dirumah tiada internet...

sya doakan semoga semua yer selamat dan semua rakyat malaysia disana selamat...

Hanis Azla said...

akak yg membaca pun dah jd takut sgt.. Harap2 semuanya akan terus selamat dan keadaan di sana akan terus reda InsyaAllah.. Take care yer..

Nadiah Sidek said...

Allahuakbar. dpt nadiah bayangkan situasi akak masa tu mcm mana. mudah2an akak sekeluarga sentiasa berada dlm lindungan Allah..

kisahwanida said...

Kamalia,

Walaupun lambat baca cerita Lia tapi Aida dapat rasakan ketakutan lia masa tu. Aida yg membaca nipun tegak2 bulu roma.... tapi Syukur Alhamdulullah, Lia sekeluarga selamat

anumuchan said...

sy godek entri masa jishin ni.sebab nk baca kisah2 time ni..takutnyaa..dekat sini rasa sikit2 pun dah takut sebab first time masa tu..

Cik TeN10 said...

kitorang kat sini pun embassy dtg 2 hari selepas gempa bumi kalau tak silpa.. seminggu lepas tu bar bus dr embassy smpai utk bwak budak2 sendai ke embassy.. nt sy aan smbung cerita.. seminggu kami duduk dlm keadaan xde letrik.. bekalan air teputus.. nt dh publish sy inform akak ea.. ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...