Pages

Friday, 4 March 2011

Kek Pisang Marble Coklat

Kak As dan Izah..meh2 tengok..saya dah berjaya buat ini kek pisang jugak..ekeke..orang lain dah lama buat dah, saya barula terhegeh2 nak buat..beli pisang bukan main banyak, tapi yang dapat dihasilkan ni la satu..yang lain2 tu sume dah masuk perut anak2..

kek pisang yang dah tinggal separuh..


Kek Pisang Marble Coklat
Bahan-bahan
  • 150g pisang emas - dilecek
  • 180g tpg gandum- campur ngan tpg mixpancake (tpg gandum 90g, tpg mixpancake 100g)
  • 180g gula halus
  • 3 biji telor
  • 120ml minyak masak
  • 1 sudu teh ovelate
  • 1 sudu teh soda bikarbonat
  • 1 sudu teh baking powder
  • secubit garam
  • 2 sudu besar susu segar (kite letak 2 sudu air pisang)
  • 1sk coklat emulco@ 2 sudu besar serbuk koko bancuh dengan 1sb air panas > bancuh jadikan pes
Cara-cara
  • Campur semua bahan di atas kecuali coklat dan putar dengan mixer hingga sebati dan adunan nampak putih gebu.
  • Bahagikan kepada dua bahagian. satu bahagian campurkan pes koko@coklat emulco. Kemudian marblekan ikut suka ke dalam loyang yang telah digris dengan minyak.
  • Bakar 170-180 darjah selama 40 - 50 minit
  • Pastikan adunan separuh loyang kerana kek biasanya naik sekali ganda.


yang ni pulak pulut panggang tak menjadi..
tetiba teringin, terusla gagahkan diri ni buat..
bila dah masak, makan pun tidak..
cuma makan pulut yang baru siap kukus sebelum tu je..
entah, tetiba rasa taknak makan..
uwaaa...:(

13 comments:

Nadiah Sidek said...

mengancamnya akak punya kek pisang marble coklat. ari tu nadiah buat kek coklat pisang..takde marble2 pun..just 2 layer je :)

izahdaut said...

haishh mcm mcm ibu ngandung ni..dah buat tak mo makan pulak..nasib baik buat sendrik kan..hehehe..
wah wah..lawo marble tu...huhh..nyamfass je tengok..hehe

anie,Nagoya said...

pisang kat sana murah ka?kat cini mahal la...pos...pos...

kkanie tggu pisang dr morioka.kalo tak anta tak mo buat.hahahaha....

Asmara said...

pergh!! posing tak tahan, berseni2 gitu. macam zebra yang sangat comel. ekekeke..cantik weih! boleh cuba masuk majalah seni. ahahah...

Hanis Azla said...

cantiknya kek dia.. ni yg jeles ni.. he..he.. pulut panggang tu mengancam aje akak tgk.. sbbnya akak mmg hantu pulut panggang..

Umie said...

ko taknak pulut panggang tu pos la kat aku Kam..hehe

a'ah kek pisang ko punye posing mcm artis..nie yg teruja nak makan..nak buat malas..hehe

munna said...

cantik belang zebra tu...

bestnya pulut panggang...

Idayu said...

akk dah banned dah projek kek pisang nih...sokmo x jadik!

Hanis MY said...

weee suka2 ada org rindu, i very like...hamboiii tu dia sgt cun melecun, mesti rasa pun bombastik, ha ah g jumpa Kak As..ureshiiii... nanti g jumpa org kat morioka plak hehe...insyaAllah...

Huszaini said...

cantiknya kek pisang itu! terer terer terer....

Kamalia said...

nadiah:buat pelan2 la nadiah..dulu,1st time buat, xdela jd sgt belang2 tuh..ntah jd ape agaknye wktu tu..

izah:hahaha, tula sib baik buat sndrik..kot beli, mst mmbazir..ala, ko buat pun lawa gak tau..rajin pulak tuh..mencikk..

kak Anie: murah jugakla kak..ade kedai buah yg memang jual buah trsgt la murahnya..tp,kdg2 malas nak pi,sbb agak jauh dr supa yg lain..hahaha, bg la alamat,nnt sy pos..

Kamalia said...

hanis azla:mekasih kak..hohoho,kot kita berjiran, mmg sy dah bg kat akak dah pulut panggang tuh..

kak AS:hahaha,posing ni kdg2 mnjadi..die tgok mood si model..kot mood ok, gamba pun okla..ala2 model tu fotogenikla kununnya..

Kamalia said...

umie: wei, kalu kite berjiran, mmg aku bg dah..xpun,ko bgla ape2 yg ko msk kat aku ..hahaha

munna:nama zebra gak yg naik..hahaha..mekasih..kadg2 je jd tuh..

kak ayu:hehehe, kot dah banned tu,mmg xleh tlgla..xpe, pasni beli je kak..

hanis my:i loike...ok...jmputla dtg...

huszaini:hohoho..terer ye..tq..tq..terasa idung ni dah kembam ni..ekeke

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...