Pages

Wednesday, 16 November 2011

Ok, Salji Dah turun!!..Jom makan Chocolate chip Scones

Salam wbt..first of all, tajuk memang tah ape2 kan..macam poyo sungguh..haha..ok,abaikan..

Tahun lepas dan tahun sebelumnya, rasanya yuki *salji* turun waktu hujung2 bulan Disember. Tahun ni awal sebulan..Memang betul la ape yang Kak As kata semalam. Turun malam tadi tapi takdela selebat mana pun. Saya tak sedar pun dah lambat dalam kul 11-11.30 malam yuki turun, dah tidor..Orang yang kat Osaka tu sms kata yuki dah turun..Pagi ni ada lagi la sisa2 yuki tu kat bumbung rumah masing-masing..selalunya akan turun sekejap2 camni, pasni yang lebat lambat lagi kot..Kot2 tak turun dah pasni..hehe.. Tapi yang pasti heater 24/7 digunakan..Sekarang ni je dah 2 tong toyu *minyak tanah* yang dah habis..huhu. Tak sanggup nak menempuh winter awal sebulan dari tahun sebelum ni..Nampaknya akan mesra dengan yuki selama 5 bulan la tahun ni kan. Kat kawasan saya ni yuki selalunya akan turun hingga hujung mac atau awal april.Lama kan tapi takdela selama orang duk utara Jepun nun..

Sekarang jom makan chocolate chip scones.. Memang easy peasy. Mula2 takut gak jadi keras sampai kot baling dinding ,dinding tu boleh berlekuk ke..Alhamdulillah, lembut je..means menjadi la tuh kan..hehe

Memang sedap kat tekak anak2 saya dan kami laki bini..
tak tahula kot tak sedap kat korang ke kan..

buat bentuk2 tiga segi ni senang sikit..
besar dan bole bakar sekali harung je..
resipi ambik dari joy of baking..ambik yang paling simple n easy..
kat situ ade jugak video tuk cara2 nak buat..

Chocolate Chip Scones

source:Stephanie Jaworski -Joy of Baking.com 

Ingredients:
2 cups (260 grams) all purpose flour
1/4 cup (50 grams) granulated white sugar
1 1/4 teaspoon baking powder
1/4 teaspoon baking soda
1/4 teaspoon salt
1/2 cup (113 grams) (1 stick) unsalted butter, cold and cut into pieces
1/2 cup (90 grams) milk or semi sweet chocolate chips or chunks
1/2 cup (75 grams) dried cherries or cranberries (raisins)
1 teaspoon pure vanilla extract
2/3 - 3/4 cup (160 - 180 ml) buttermilk (saya kurangkan kepada 140-160ml, bergantung jenis tepung)
Methods: 
1. Preheat oven to 400 degrees F (200 degrees C) and place rack in middle of oven. Line a baking sheet with parchment paper.
2. In a large bowl, whisk together the flour, sugar, baking powder, baking soda and salt.  
3. Cut the butter into small pieces and blend into the flour mixture with a pastry blender or two knives. (The mixture should look like coarse crumbs.)  
4. Stir in the chocolate chunks (or chips) and dried cherries. 
5. In a small measuring cup whisk together the buttermilk and vanilla extract and then add to the flour mixture. Stir just until the dough comes together (add more buttermilk or flour as necessary). Do not over mix the dough.
6. Transfer to a lightly floured surface and knead dough gently four or five times and then pat the dough into a circle that is about 7 inches (18 cm) round and about 11/2 inches (3.75 cm) thick. 
7. Cut this circle in half, then cut each half into 4 pie-shaped wedges (triangles). Place the scones on the baking sheet. Brush the tops of the scones with a little milk.
8. Bake for about 15 to 20 minutes or until golden brown and a toothpick inserted in the middle comes out clean. 
9. Remove from oven and place on a wire rack to cool.

Makes 8 scones.


21 comments:

☆*♥L@dy @yU♥*☆ said...

arrr ada tgk kt tv smlm
sini pow kat Nikko dah turun yuki 4 hary awal dari sblm nyer
wahhh curlastt uols yuki ada selalu kat sana...area weols ni jrng sangat turun...ituew yg PERAK bila yuki turun skit pong ngeee

cik norai said...

amboi sedapnye makan scone sejuk-sejuk ni yumm

Hanis Azla said...

salji & scones.. dua2 akak tak pernah merasa.. he..he..

Amie said...

lamanya tak datang sini....sampai sini dapat main salji pulak! sambil makan scone....

Jue said...

Salji?? Tahun lepas salji lebat ( xdela lebat giler2)..sehari je..tu pun mlm..esok tengahari dh cair..isk..isk..hancur berkecai harapan nk buat snow man :p

Chik Mimi said...

Salji ooooh sejuknyaaa,
Lia akak teringin nak buat scones tak terbuat2 lagi

munna said...

KALAU ADA COKLAT CHIPS GERENTI SEDAP NI....

アヌムちゃん said...

Wahh dh trun yuki ye..msti sjuk sgt dh tu dkt sane..sni lmbt lg kot.heeee..

Asmara said...

u! mana lagi sedap sekut ni sekut yg lg satu tu. ala yg tu..tu.. ekekeke.. dah buat kan?
*pg tadi hujan ais(mizore)kat sini. tp pastu matahari ada la memancar, sejuk totap sejuk. huhu..

sabar kagawa japan said...

alaa syok gileee da turun yuki yer.......kite kene tgu tahun depan agaknye.....terigt yuki turun bulan 2 tahun ni kt kagawa..lambat betol..elok2 ari valentines plak tuh..hehehe

sabar kagawa japan said...

alaa syok gileee da turun yuki yer.......kite kene tgu tahun depan agaknye.....terigt yuki turun bulan 2 tahun ni kt kagawa..lambat betol..elok2 ari valentines plak tuh..hehehe

nur easy said...

subhanallah, dah turun ya yuki.. alahai, nanti amik gambar banyak2 tau..;)

Papa Mifz said...

kono suh wife cubo buek nih...

Kamalia said...

ayu:haha..puas pikir apela PERAK tuh..rupanya peghak ye.pasni brcintala nak duk ngadap yuki nih..

cik norai:mmg best mkn panas2.

hanis azla: kak,ni 1st time sy mkn scones..asyik dgr org duk sebut2 sdapla.tu yg cube buat tuh.

Kamalia said...

amie:kak, i like..jom makan..

jue:meh la dtg sini jue..nnt ade cuti lama,jomla naik ke ats pulakkn.buatla snowman sebanyak-banyaknye..

chik mimi:kak, buatla.iA,jadinya.sedap kak, saya suka.cepat kenyang pun ye gak..

Kamalia said...

munna:mmg,budak2 ni itu yg dikoreknya dulu..

anum:ni br introduction..lmbt lg kot..

kak As:haha..yang biskut u tu category lain, yg ni lain..biskut u mmg sedap, yg ni pulak sekali makan ,mmg kenyang..

Aziela said...

teringinnya nak main yuki kat ichinoseki..huhuhu

Kamalia said...

saba:dtgla saba..bole main yuki lagi.kan.kan..hhehe..

easy:alhamdulillah, masih dapat merasa kebesaran Allah.. iA..

papa mifz:yo,jgn lupo bolikn brg2 nak buek bondo tu..

Nadiah Sidek said...

nadiah baru pertama kali makan scones (orange scones). sedap juga. tak pernah buat sendiri lagi. rajin nanti nak cuba juga la

pena rozie said...

Sedap...

♥cmª shIemª♥ said...

nyum2..
ianye adelah sejenis biskut coklet chips kan??

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...