Pages

Wednesday, 28 December 2011

Kuih Bom


Salam wbt..Bom yang bila dimakan takkan meletup tapi mengenyangkan..haha *kenapa saya sorang je yang gelak ni*  1st time buat ni 2 minggu lepas jugak..Tersangat suka dengan kuih ini..Tersangat suka jugak dengan resipi ni sebab kuih ni sangat lembut dan tak liat langsung macam yang saya selalu beli dulu..percayalahhhh *sila nyanyi macam tok ti*..Saya suka dengan kuih-kuih tradisional..yela, orang kampungkan.;p  tapi, kadang-kadang kuih tradisional ni ada yang agak leceh nak buat dia. nak buat tu kenala ada roh rajin baru jadi..:D

Resipi dari Along Roz..sesapa yang suka kuih ni, bolehla cuba kot..bila goreng memang takde meletup-letup pun *ni apa yang saya baca, orang kata buat kuih ni boleh meletup-letup sebab bijan tu rasanya*..


Kuih Bom

Bilangan: 12 biji
Bahan2:
80g Keledek - kukus & lecek
120g Tepung Pulut
20g Tepung Gandum
35g Gula Kastor
Secubit Garam
100ml Air
Biji Bijan - utk salut 
Inti Kelapa / Kacang Merah/Hijau

Cara2:
1. Campurkan kesemua bahan (kecuali bijan & inti) sehingga sebati menjadi doh lembut.
Bahagikan kpd 12 ketul.
Leperkan seketul doh, letak seketul inti, balut & bulatkan.
Golekkan ke atas biji bijan sehingga menyaluti seluruh permukaan bola kuih.
Ulang sehingga habis.

2. Goreng dgn minyak yg dalam sehingga garing.



11 comments:

Asmara said...

Oh ni bom keledek tu ye. Hihi.. Sedap nih, berangan lg nk buat. Hehe..

♥cmª shIemª♥ said...

x penah lagi mkn kuih bom versi keledek..

slalu mkn yg tepung biase ngan kelapa tu..

So Shy Lady said...

wah rajin nye kam..akk t.reti nk buat kuih nih...kat klate ore pnggil kuih ni pa'putat heheh klaka t. nm die?


laksam kt bwh tu pun nmpk mabeles...gulp!

☆*♥L@dy @yU♥*☆ said...

isssyyy lama betul ai x makan taw
rindu mesia uwaaaa

nur easy said...

alala bsusun je tunggu giliran ya..;)

Papa Mifz said...

kuih feveret nih..tp lamo dah x mkn..huhu

Acik Erna said...

assalam kamelia..biasanya yang meletup ntu tak campur keledek..cuma guna tepung pulut je.
acik pun suka kuih ni..

MaryaYusof said...

Tula belum baca lg takut gak meletop...kekekek...sy kureng sikit kuih yg manis2 ni...tgk jenis kuih gakla...(cerewet la pulak)... tp bile tgk ni mcm teringin la pulok..heheee

Kamalia said...

Asmara:buatla..yu kan tajin konpem ank2 suka..


cma::
itula,sama gak.tp,mmg lmbut cma,tak liat pung..

SSl::
haha..paputat..tp,klate mmg namo pelik2 kan..
oh,itu laksam ek?

Kamalia said...

lady ayu::
ai pun rindu mesia naa

easy::
tapi bila ank2 balik, sekejap je dah hilang..:p

papa mifz::
eh,dah xdo ko org jual lagi kueh ni?

Kamalia said...

acik erna::
salam wbt..oh, macam tu ke..sy igt sbb bijan tuh..kan acik, sodapkan kuih nih..

marya::
saya suka kuih..actually dulu mmg bekpes mkn kuih je,xpandai makan ns lemak ke,ns goreng ke..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...