Pages

Thursday, 14 October 2010

Ayam Ungkep

Salam...tak berapa sihat lani..selsema yang teruk campur pulak sakit2 badan..rasenye sebab semalam pi umah Cik Jah kite tu, terlupa nak pakai mask..tu yang berjangkit..hikhikhik..sowila ye cik Jah..gurau je tau..:)

Tengokla menu ape yang kite buat ari selasa aritu..Ni memang feveret kami lauk ni..dolu2kan, kalu pengasuh Amni ( Mak Ani) masak lauk ni, konpem kitorang pun dapat makan sekalinye------>actually, setiap hari die akan bagi kitorang ni lauk n segala jenis yang die masak (cekodok pun die bagi gak tu)..hahaha..melampau punye baikkan Mak Ani tu..mana ade orang yang jage anak orang, pastu bole bagi makan lagi kat mak bapak budak tukan..:p

tapi, tula, tak pernah la pulak nak mintak resipi dari die..bila dah setahun tak rase lauk ni, bila buat tu, memang rase sedap sangatla..sebab dah lama tak makan satu hal la jugak, tapikan yang penting memang lauk ni si tukang masak buat jadi sedap sangat..ekeke..masuk lif, tekan sendiri..:D
jeng...
jeng...
jeng...
drum roll...:p

tadaa.. jemput jamu mata..
nila lauk tu..ayam ungkep..
poyo je ye tak..:p
Ayam Ungkep
source: c n p Kak Hana...tq ahkak sekali lagi..mmg mabeles la lauk ni..sodap hingga mnjilat pinggan:p

Bahan-bahan
  • 500g ayam - dipotong kecil
  • *3-4 biji bawang merah
  • *2 ulas bawang putih
  • *2 sudu makan ketumbar
  • *1 sudu makan jintan putih
  • *1-2cm kunyit hidup
  • *1cm halia
  • *5-6 bijik cili padi - jika ingin ungkep pedas
  • 2 batang serai - ketuk. kali nih blend@tumbuk jerk skali
  • sedikit air asam jawa@ sekeping asam keping
  • garam
  • air
Cara-cara
  • tumbuk@blend bahan yg bertanda *.
  • panaskan minyak. tumis bahan tumbuk dan juga serai hingga pecah minyak.
  • masukkan ayam. tambahkan air sedikit. tutup piyuk@koli. masak hingga ayam masak.
  • masukkan air asam jawa@asam keping dan juga garam. jika suka leh letak serbuk perisa.
  • bila dh agak kering tutup api. hidangkan ngan nasi putih panas.

7 comments:

CT said...

sedap tu...nk trylah....:)

Ida Ddapur said...

lia...lama tak jenguk sini...tak sihat ye..mkn ubat ye...sedapnyer ayam tu..

kak Erna said...

salam kamalia..lamanya akak tak makan masak ungkep..dulu selalau makan..mintak..kakak ipar buatkan..sekarang ni kaka ipar dah meninggal..sejak itulah tak pernah makan masak ungkep lagi

Idayu said...

suka..suka..mknan tradisi org jawa.kalu knduri kendara kat kpg, mmg slalu nenek buat.slalu pakai ayam kpg sbb ayam kpg kan liat sket..

Kamalia said...

ct, ida n kak erna:senang je kan buat die nih..sy pun br belaja..

kak ayu:haah. gune ayam kg mst lg syiok la ye tak..

echa said...

Lia...tengok ayam ungkep tu terus rasa lapar..nak cuba la nanti.x pernah masak n makan mkan jawa nie.

makcikrehan said...

giler ahhh... merembes air liur aku weii

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...