Pages

Friday, 6 January 2012

Erti hidup pada memberi..


Salam wbt..susah sangat nak pikir tajuk, jadi ambik jela tajuk adik Milah ni. tq..

Diriwayatkan hadith daripada Abi Hurairah (r.a) berkata daripada Nabi (s.a.w) berkata: ‘Tidak dari seseorang lelaki hafal ilmu maka disembunyikannya dari orang lain, kecuali didatangkan dengannya pada hari qiamat digari (yakni, dirantai) dengan rantai (gari yang diperbuat) dari api neraka.’ [Hadith sahih Ibnu Majah]
Alhamdulillah, 2 minggu lepas kami di sini berjaya buat kelas untuk kanak-kanak muslim sekitar Iwate. Tempat di salah sebuah rumah onna *perempuan*. Kami berjaya jugak kumpul dalam 12 orang kanak-kanak berbagai bangsa dari pelbagai negara..ececeh, takdela banyak sangat pun dalam 4 negara je. Anak-anak terdiri dari Afghanistan. Egypt, Indonesia(campuran Jepun) dan Malaysia.

Tujuan utama kelas ni diadakan adalah untuk mengajar mereka tentang Islam. Memang secara asasnya pendidikan Islam ni sudah diajar secara tidak langsung di rumah tetapi dengan cara belajar secara beramai-ramai mungkin lebih bermakna buat anak-anak ini. Jadi, untuk kelas pertama hari tu anak-anak ni diajar tentang kalimah "Bismillah dan Alhamdulillah" serta bila harus digunakan dua kalimah tersebut.
kakak Fadilah tengah menulis jawapan dari adik-adik..
bahasa yang digunakan sepanjang kelas adalah bahasa Jepun memandangkan mereka lebih fasih berbahasa Jepun berbanding bahasa Inggeris.
lupa nama anak Afghan ni..
tapi tersangat manis..
Selain itu ada jugak aktiviti mewarna. Mereka diberi sehelai kertas bergambar dan warna mengikut kreativiti mereka sendiri. Selepas tu penerangan diberi mengenai Islamic dress code.
Amni bersama kakak dari Afghan..
 
 
 
Solat jemaah juga antara aktiviti mereka di kelas ini. Alhamdulillah, ada yang di antara mereka ni masih kecil *seawal 2 tahun* tapi mereka mampu solat dengan cara yang betul walaupun mungkin ada sedikit sebanyakyang harus dipertingkatkan pada masa hadapan. Insya Allah 

Solat berjemaah bersama dengan ibu - ibu yang turut serta di kelas ini.

Lagi apa ye..Pastu ada sesi rehat sekejap. Makan dengan apa yang Aunty Hani *matikla perasan guna nama Hani pulak..ekeke* masakkan..Saya buatkan sosej roll, chocolate muffin dan kuih bingka..Alhamdulillah, habis.

Keseronokkan anak-anak ni belajar membuatkan kakak-kakak fasi  juga seronok mengajar tanpa sedar hampir 4j am kelas telah dijalankan.

Terima kasih kepada adik-adik yang menjadi Fasilitator. Terima kasih kepada yang terlibat secara langsung atau tidak langsung. Harapan kami pada masa akan datang semoga aktiviti ni masih boleh diteruskan dan semoga anak-anak ini masih berminat untuk mengikuti kelas ini lagi. Insya Allah.

last but not least..
aunty Hani bersama anak-anak Afghan..
4 beradik ni..yang paling bongsu teramat shomell ;)

20 comments:

☆*♥L@dy @yU♥*☆ said...

alhamdulliah ada juga aktiviti berfaedah gini...moga di berkati semuanyer....kalo ramai mmg blh buat mcm2 mcm weols ni x dak orang nangessssss

Ros said...

Salam ziarah....

gadisBunga said...

salam...

bestnye aktiviti macam ni....

kalau ada chance saya teringin nak buat mcm ni jugak...

MaryaYusof said...

Baguskan ade xtvt begini sekurang-kurangnya anak kite dpt belajar ilmu ukhrawi (betul ke ejaan ni) sambil bersosial... erm...

EiJOt The A.S said...

syukran sis..terbaeek gtew..succes!

Ijah EmoTemo said...

bagus juga buat kelas dan aktiviti mcm ni. byk manfaat tu :)

Sweetmama@EiJa ZaQuaNZiQrY said...

Alhamdullillah, aktiviti yg bagus dan berguna untuk anak2..

mmg chumell2 la adik beradik Afghan..tu..:))

Hanis MY said...

bagusnya ada aktiviti mcm ni...manfaat utk diri sendiri dn juga kenangan akan datang...

munna said...

bagusnya aktiviti mcm ni.... mmg comellah anak2 afghan tu...

nur easy said...

nak beramal tu mcm2 caranya kan.. ;) semoga semua memperoleh kebaikan

ratna said...

Salam...saya ada kwn keje kat kedutaan kat sana. Org panggil dia wawa...

♥cmª shIemª♥ said...

Alhamdulillah..
tabik springgg kat akak..
bagus ade aktiviti cam ni..=)

Amie said...

alhamdulillah..... di mana ada kemahuan, di situ ada jalan, semoga segala urusan sentiasa dipermudahkan-Nya.

FIFIEY LYCHEE MARATION said...

bestnya kalau dapat join bantu sama. pengalaman itu sangat bermakna...

Kamalia said...

ayu..
betuila tu sbb kat sini ramai,kalau sikit mmg tak boleh buat kot.

ros..
salam..terima kasih.


gb..
mmg best dan seronok tengok budak2 tu excited bila belajar ni.
iA aje kat sana cuma mungkin kena cari jugakk kot.

Kamalia said...

Marya..
betul la tuh..sambil2 tu boleh dekatkan lg hubungan sesama kita kan..

eijot..
alhamdulillah, Allah izinkan kami buat program ni.

ijah..
mmg banyak manfaat untuk budak-budak tu.kat sini mmg takde kelas KAFA bagaikan.

Kamalia said...

eija..
alhamdulillah.semoga lepas ni dapat buat lg..
betulkan,sgt cantik ..

hanis my..
betul tu hanis..tak tahu balik nanti boleh buat ke tidak aktiviti macam ni kat sana.

Kamalia said...

munna..
alhamdulilla..semua ni hasil kerja keras adik2 tu semua..saya hanya jadi pemerhati dan tukang masak je..ekeke..
comelkan.

ratna..
saya bukan org embassy, kami student kat sini..tak kenal la wawa tu..sory..

Kamalia said...

cma..
jgn la tabik spring,akk cuma tolong yg mana boleh je pun.mr K dan adik2 ni yg patut diberi sokongan..hehe

amie..
kak, tq..insya Allah kami akn usahakn lebih lg pd masa akn dtg.

fifiey..
pengalaman yg sgt brharga buat sy..

Asmara said...

bestnya! kat sini onna kekurangan,anak2 muslim pun xde. mmg kene ajar sendiri. moga usaha sebegini diteruskan..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...