Pages

Wednesday, 18 January 2012

Muffin Pandan (Kak Yatie)

Salam wbt..muffin pandan kegemaran ramai..Ternampak Izah ML buat aritu, perut ni terus menggeletek minta di isi benda yang sama. Terus godek-godek kat dapur,dah siap makan panas-panas..Memang sodap *macam biasa, kena puji diri sendiri pandai masak..perasan.;p * Resipi dari Kak Yatie..Terima kasih buat keduanya yang berkongsi resipi mabeles ini..Nanti nak buat lagi dan lagi..anak-anak suka tau..Lagi satu, kalau nak buat muffin, mesti tengok kat rumah Izah ye. Kat sana banyak sungguh jenis muffin. Sesuai dengan nama Izah Muffin Lover gitu..
Muffin Pandan
source: Kak Yatie

Bahan-Bahan
180 g mentega (unsalted butter)
140 g gula halus
2 biji telur
80 ml susu segar
1 camca teh esen vanilla
220 gm tepung gandum*
2 sk baking powder*(*disatukan dan diayak)
1 camca teh pandan paste

Cara membuatnya
  1. Putar mentega, masukkan gula dan putar hingga putih. Masukkan telur satu persatu dan putar hingga kembang. Masukkan esen vanilla dan putar lagi.
  2. Perlahankan speed dan masukkan tepung berselang seli dengan susu cair hingga habis. Gaul rata. Akhir sekali masukkan pandan paste dan gaul rata.
  3. Sudukan ke dalam acuan muffin kegemaran 3/4 penuh dan bakar dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 175C selama 20 - 25 minit atau hingga masak. Bergantung pada oven masing2..

21 comments:

☆*♥L@dy @yU♥*☆ said...

adeh posa2 gini tgk semua menu mesti nak try....mesti wangi bau pandan ekkk...ai loikeee

nur easy said...

nak singgit nak singgit..;)

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

SALAM KAMALIA,BAU MUFFIN PANDAN DAH SAMPAI KE UMAH K.ATIE NI...WANGINYA MESTI SEDAP NI....

So Shy Lady said...

sungguh tserlah kcomelannya ;D nak sringgt gak lah he..he

suri solehah said...

patutlah akak terbau haruman pandan lia..rupanya dari jepun sana..boleh akak masukkan resipi dlm senarai tunggu rajin huhu

Jue said...

wei..apsal ko rajin sgt ni?? tiup2 skit angin rajin tu ke sini..sejak pindah ni aku x membaking or "menguih"..alasan..dapur kecik..xde semagat..hahaha

#rasa mcm ada paste pandan dlm peti ais..nk g tgk jap lagi..mana tau terhasil gak muffin pandan ke..kek pandan ke..sila doa2 kan...hehehe

MaryaYusof said...

Sedapnye muffin pandan, tak rajin nak buatlah :(

wahida said...

Ya Allah!! sedapnya...terbau2 pandan sampai sini...

geram je tgk...ni yg nak gi cari muffin gak neh...adoi la...

Papa Mifz said...

menarik nih...nak suruh wife buat la..;)

izahdaut said...

pewwitttt.. muffin.. i likeeeee.. aku suke muffin ni. fluffy gitu. anak2 aku pun berulang2 kemeja makan muffin ni. sedap kan. lawa je kejadian muffin pandan ko tu

Jay said...

Hy Kamalia,
chanced upon your space while blog hopping..love your space..
awesome recipe collection with inviting cliks..
Am your happy follower now..;)
do stop by mine sometime..
Tasty Appetite

Ucu Faridah said...

padan pun dari semalam terbau2 daun pandan....rupenya umah org kt negara sejuk tengah makan muffin pandan..makan x ajak pun...

munna said...

bau2 pandan ni munna mmg suka...mesti sedap ni ...

♥cmª shIemª♥ said...

lokks nyummy..
adoila...bila bleh buat muffin ni..

Cik TeN10 said...

ishkk sedap aih nampak.. dh lama xbuat muffin ni.. mcm nk try buat ja mlm ni.. :))

norlieharumaini said...

salam ziarah dan kenal..

Kamalia said...

ayu:
ai kalau posa mmg malas tengok blog masak2 sbb jd tamak nk masak sume benda..kannn,bau dia sangat best..

easy:
sebiji 6 kupang, jadi nah belen 4 kupang..haha

azatie:
salam kak..amboi,hebat sungguh bau muffin ni ye..sedap,fluffy gitu

Kamalia said...

SSL:
akk, sebiji 6 kupang ye..so,kalu nak dua,tambah lagi 2 kupang..*gila mahalkan*

suri:]
buat kak, jangan tak buat ye..mmg harum sungguh bau ni..sedap..

jue:
ekeke,anak aku balik skolah sume kelaparan.balik bukak kasut terus ke dapur cari makanan..kena mak dia masak tetiap petang,tu belom makan malam punya cite..mmg kena rajin kan..meh,aku bagi angin puting beliung skali kat ko..rasa tak?kahkah

Kamalia said...

Marya:ala,nanti rajin buat ye..

wahida:
Alhamdulillah,mmg sedap kak.cubalah,tak pun boleh je belikan..

pap mifz:
suh dio buek,mesti sodap punyo..

izah:
pewwwittt..haha.terima aksih la bagi resipi ni ha..mmg fluffy sungguh..sedap.;p

Kamalia said...

ucu:
muahaha,dr semalam dah berbau ye..takut tu.alalala..jangan la majuk, meh maakan sini ye.

munna:
sedap munna..percayalahhhhh

cma:
nyum nyum..bila rajin buat tau..

cik ten 10:
buat jangan tak buat fatin,ade lebih anta sini sikit tau..hehe

Kamalia said...

norlie:
salam kenal..terima kasih sudi datnag sini..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...