Pages

Thursday, 2 February 2012

Penang Char Kuew Tiaw


Salam wbt..memang sangat suka dengan resipi ni. Rasanya tetiap minggu kami buat mula-mula dulu *bulan 9 dulu kot*..Serius, setiap minggu untuk bulan tu je..Gila melantakkan..padahal makan berdua laki bini je pun. Memang sedap guna resipi ni. Yang kat atas ni pulak tak ingat buat bila..Baru teringat nak ambik gambar. Dah masak, tak dan nak tunggu sejuk kena ambik gambar cepat-cepat..Tu sebab nampak berasap je tu..korang cubalah resipi ni..Untuk paste tu, kat sini takdo kepala udang, saya masak tu, terus letak udang sekejap, letak pati ikan bilis, angkat balik udang tu, nanti letak semula bila dah nak tutup api..kerang takdo, letak jela adik beradik kerang tu..Tak tahu nama dia ape..

sorila ye, warna pucat je..
sayur tauge dan kucai pun takdo waktu ni..
guna jela sayur apa yang adakan..

Ambik resipi dari Kak Nor. Terima kasih kak sebab kongsikan resipi yang memang sodap ni..slrrrpp. terliur lagi. Macam nak buat lagi je nanti..Ni saya kopipes je resipi dari Kak Nor, halal ye kak resipi ni.

PENANG CHAR KUEY TIAW
resipi : Che'iza
sumber: K.Nor@SecubitGaram
Bahan2:
 * UTK PASTE *
200 gm udang
250ml air
4 ulas bawang putih di ketuk
6 sb sos tiram
3 sk kicap pekat
3 sb kicap manis
1 sk petis
2 sb pati ikan bilis / pati udang
2 sk garam (kalau sos tiram masin kurangkan 1sk)
1 sk gula
* UTK MEE *
300 gm kuey teow
1 sb cili boh
kerang
sedikit kucai & taugeh
2 biji telur

Cara-cara

UTK PASTE- Rebus udang dgn air. Bila udang hampir masak, angkat udang dan ditoskan airnya. Air rebusan jgn buang....
Campurkan semua bahan utk paste dgn air rebusan udang tadi, reneh hingga menjadi paste yg agak pekat. Matikan api biarkan paste sejuk dan bolehlah simpan dlm fridge.
UTK MEE- Tumis lada boh hingga garing. Masukkan dlm 4sb paste td. Masukkan udang yg telah direbus td n kerang. Biasanya penang char kuey teow agak berkuah so letak sikit air dlm 1/2 cwn.
Air didih masukkan kuey teow, kucai, taugeh n kacau rata. Pecahkan telur, kacau dan bolehlah diangkat. Proses memasak kuey teow ni dlm 3-4 min sj, pastikan api kuat semasa memasak.
**Paste ni selalu depa guna tuk meniaga so udang yg direbus mmg depa pakai. Tapi utk kegunaan sendiri kalau tak nak rebus ngan udang pun boleh tp petis kena tambah lg, jd 1sb. Paste ni juga sepatutnya sudah cukup masin dan manisnya so tak perlu letak lg garam n gula masa masak buat kuey teow tp kalau rasa cam tawar leh adjust eh......

22 comments:

☆*♥L@dy @yU♥*☆ said...

dah lama x buat
if ader kerang mmg lg malatop khen...cuma spoil kat bau edon tue jer la...but janji rasa keow teow gituew...auwwww oishii sou

Ucu Faridah said...

adoii lia..serta merta keluar ayaq liur...
biar warna pucat..janji keluar asap kt atas pinggan tu....hahaha..

Qasey Honey said...

sedapnya kalau dapat makan ni panas2...berasap lagi...

Ida,Japan said...

Lia.dh terbau2 CKT dari umah k'ida ni....pernah uat guna resepi nihhh....sodap kan, k'ida guna kuey teow kering vietnam pas tu rebus sbb tak suka kuey teow dari udon tu..tapi lum pernah dipublish kt HCT..adoii byk benor pic2 terbengkalai

izahdaut said...

nak buat gak ah. hari tu ternampak kicap tuk keu teow ni. sebotol kecik rm5. mahal gak tu.. huhu..
kue teow da lagi .tengok ler apa yang jadi nanti.tapi tekak dah trasa2 je ni

nur easy said...

tgk tu sampai berasap2 gambarnya.. mesti baunya pun sedap kan..apatah lg rasanya:)

♥cmª shIemª♥ said...

Salam Kak Lia...
Waduh..tersaji mata cma ngan CKT ni..
CKT udang mmg peberet..
Masih mencuba2 msk sendiri..xjadi2 pun CKT nye..
Jadi KTGoreng ade la..hohoh..

Nice! Tq for sharing the recipe..nk try lg la nnti.. :)

Kakzakie said...

Yg penting rasa lazat Lia... tak ada taugeh pun nampak kecur kakak tengok gambar...

Asmara said...

ehem.. cam sedap je. request boleh? hahaha...

Sweetmama@EiJa ZaQuaNZiQrY said...

eija suka mkan char kuey tiow tp x pernah buat sndiri..beli jerk..huhu

terliur tgk char kuey tiaw ni, compom sedap ni...ada udang, ada kerang x de taugeh pun xpe..(kalau order eija mmg pesan char kuey tiow satu x mo letak taugeh..)

Papa Mifz said...

baru semalam mkn char keow teow...:)

Cik TeN10 said...

char kuew tiaw mmg fav sy lah ! suka sangat3.. bleh try resepi ni plak la.. thanks akak !!

アヌムちゃん said...

sdpnyaaaaa.nak ckittt.heee

eiela said...

char kue teow penang memang sedap la.. lapar plak saya tengok. haha

Hanis MY said...

Adehhh pengsan tgk!

Kujie said...

lama tak buat... nak kena cari
masak2 ni kalau apa ada kt dapur, menjadi, rasa seronok
kalau beria ia mencari bahan.... kendian masak ....tu double seronok

Kamalia said...

Lady ayu:
yes..ade kerang memang terbaik sangat..oh,nama dia edon ke?haha..kami telan je,asalkan ade rupa kuew tiaw dah okla..

ucu faridah:
haha..akak nanti belanja saya makan ni ye..

qasey honey:
memangkan..panas2 sangat best,sambil rasa panas melecur tu..huhu

Kamalia said...

ida:
haha..akak ni..memnag sodapkan kak..saya suka resipi ni.oh,ade ye yg dari vietnam?nnti nak cari,nak cuba jugak..

izahdaut:
makai..mahal nye izah..kot aku xbeli dah kot..haha..
ha,buat..nanti anta kat sini sikit.

Kamalia said...

easy:
bau sedap..rasa..ala,mcm kuew tiaw jugak..haha

shiema:
salam cma..udang besar2 sedapkan..sini sib baik ade jual udang yg murah..cuba lagi tau shiema..insya Allah,jadi nye.

kak zakie:
hehe..taugeh tu kadang jd aksesori jekan kak

Kamalia said...

Asmara:
haha..camne?sodap tak..

eija:
dulu saya pun macam eija gak..goreng bihun pun tak lepas..hehe..kadang2 tak makan pun taugeh tu..saja je letak jd aksesori..

papa mifz:
slrrrp...betsnye

Kamalia said...

fatin:
kan..kan..memang sedapkan cahr kuew tiaw..dapat yg org lain buatkn lagi sedap..haha..ha,cubala nanti ye..

anum:
marila datnag sini..dapat rasa..

eila:
hehe..nanti buat tau..tak pun,beli je tapi kena cari yg sedapla..

Kamalia said...

hanis my:
oppsss..janganla pengsan..

kujie:
Ya Allah..blogger otai sudah mari..hehe
betul tu kak..kalau semua bahan cukup mmg double seronok kan..tapi,kalau dah teringin,mn yanga de pun sangat cukup dah..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...