Pages

Friday, 17 February 2012

Gulai Daging Salai Nangka Muda..Rindu dengan lauk maman..

Salam wbt..dah hari Jumaatkan..sekejap je, pejam celik, pejam celik dah nak masuk bulan Mac. Pastu tinggal lagi setahun je kami kat sini. Insya Allah..yeehaa..yeehaa.

Kalau kat Negeri Sembilan, gulai / masak lemak cili api ni kira dah jadi makanan ruji. Tak kisahla gulai ayam ko, ikan ko daging ko. Memang sodap..Lagi sodap kalau daging salai dimasak sekali dengan sayur maman. Last kami makan waktu balik bulan 1 tahun lepas. slrrrpppp..Kalau nak tahu, mak saya setiap kali dia tahu ada junior yang nak balik Malaysia dia mesti tanya, "nak mak buekkan (buatkan) tak lauk maman ni ha?" haha..saya pun cakapla, "takyah la mak, kang abih la pulak baju budak tu kono (kena) minyak santan tu.." Orang negeri sembilan kalau masak gulai ni memang guna santan kelapa yang banyak. Memang pekat..bak kata mak saya " lagi pokat, lagi sodap"..kot tak kang, dia tanya, "asal lak lauk ni cair yo?" haha..pastu nanti dia akan makan sikit je lauk tu. Lagi satu, mak saya memang nak guna santan kelapa yang fresh je. kalau santan dalam kotak atau serbuk,..nehi, nehi, tak nak, nanti tak sodap..ghaso lain yo..bestkan, arini saya cakap nogori sembilan..


disebabkan dah setahun tak makan ,
gigihla menyalai daging ni ha..
tak ponah hayat pun menyalai daging ni..
ni kira 1st experience la kot..
dulu, kat kampung ada orang lain yang boleh salaikan..

nangka muda Thailand mari..
dalam tin je pun dan murah..haha
gigih menumbuk cili api cap bangladesh yang podeh ni..
cili api ni kalau blend memang tak sodap kalau nak buek masak gulai ni..
rasa dia lain macam dan jadi terlobih podeh..
amacam...nampak sodap tak gulai tu?
^_^

inila sayur maman tu..
kalau kat area Gemencheh dan Tampin tu memang kami tak jerukkan pun sayur ni..
terus bersihkan, pastu bila kuah dah mendidih masukkan lah maman ni ha..
kalau ade daging salai/daging biasa/ayam tu letak la dulu kot..
entahla, saya tak penah masak lauk maman ni..
selalu bila balik dah siap, tak pun nanti kakak-kakak saya yang ramai tu yang masakkan..

yang ni bila dah masukkan sayur maman tu...
nampak pekat kan kuah dia..
jadi, kalau nak kuah dia boleh la ambik sikit..
selalunya kami akan masak hingga jadi macam ala-ala rendang tu ha..
makan dengan nasi paneh..sodap..
dah la podeh pastu cuaco panehla pulak kan..
memang lap poluh(peluh) yo la..haha 

gambar*curi dari anak saudara saya, terima kasih kak ngah :p *
resipi: ado ko yang nak resipi?..
sonang yo..
tumbuk cili api tu..*ikut kepedasan tekak masing-masing*
tak yah lotak bawang pun*
dah tumbuk masukkan dalam piyuk,
letak santan ikut kepekatan yang kita nak*kalau sayang jantung, jangan pokat sangat*
masukkan daging salai..
biarkan je dia masak pastu dah mendidih baru letak nangka muda
*nangka muda saya dah memang lembut, jadi kalau kat malaysia tu maybe kena rebus dulu kot*
masak sampai pokat kuah tu jadinya..
eh, betul ke cara saya ajar ni..
sorila, saya tak pandai nak mengajar orang ni..
tak pun korang google jela resipi ni..haha

22 comments:

☆*♥L@dy @yU♥*☆ said...

meleleh ayaq lioq cheq tgk ni
pernah makan masa gi umah kawan kat perak dulu....sedap!!!
dah lama perut dok nyanyi ni ngeeee

Mixed-family in da house.... said...

wahhh terliur terliur.....alaaa perut pun dah berdendang......hehehe...

kak,

1st time saya tgk maman fresh....klu kt kelantan, biasa jeruk jerk.....

Amie said...

Hadoiiii... rasa nak join sekali makan daging salai nangka muda tu...podeh pun podehlah...tak kiro...janji dapek!

lady scooter said...

memang pon..makin pokat kuah ehh... makin sodap... layan habih... makan lak ngan nasi paneh2...uihh mak aii...lae2 bilo tongah lapar tu kan? ho3...

So Shy Lady said...

pnah skali mkn, nikmat btul dgg salai tuuu

kat klate maman tu dbuat jeruk ;D

ijayuji said...

Salam lia! kita yg bukan org nogori pun rasanyer kalau hari2 mkn daging salai gulai niiii pun tak jemu, nak ckp nogori tak gheti hihihi... mcm mana nak menyalai daging tu? rumit eak? dgr salai2 ni sedapnyer! lagi setahun jer?? sedih lerrrr :(

Nuridah said...

Assalamualaikum Kamalia cayang

Ish speaking nogori yo....mmg org nogori kalau masak gulai, cili api etc. Santan mosti pekat2 baru ada kick....ish kecur kak Nur tengok daging salai tu.

♥cmª shIemª♥ said...

salam kak lia...
oho..org soromban upenye...
satu kampung ngan en hubby cma ni..
betul2..tiap2 kali balik kpg mesti buat msk lemak..yg paling sedap daging salai+ buah belimbing peh peh pe...sedap!

err..tp daun maman tu pestime dgr + tgk.. :)

Cheq Sue said...

sesekali berblog guna bahasa ibunda ni memang tak puas nak baca tau lia..

saya ni x makan sayur maman, selalu tgk yang jeruk aje, x pernah jumpa lak yang masak lemak gitu..

シャイマ said...

sedapnyeeeeeeeeee. terliur. kita kg negeri jugak :) macam mana nak salai daging tu? guna daging apeee? beli daging baticrom mcm liat je selalu. share skett camne buat.

Chik Mimi said...

Lia sedapnya nangka muda tu terluir akak tengok

munna said...

ada juga nanka muda ye kat sana kamalia...dlm tin pun jadilah.... daging salai mmg best... daun maman munna selalun tgk yg org dah buat jeruk tu je...makan tak pernah pun

nur easy said...

mcm xpenah makan sayur maman tu...

tp kalau gulai nangka muda ni, memang fav..

Hanis Azla said...

tergeliat jugak lidah nak ngikut loghat nogori ni.. he..he.. akak pun suka sayur maman tu..

Asmara said...

ehem.. baru buat last week ni tau untk my bentou. hehe.. laku gak ni. ;D

Hanis MY said...

uwaa terliur tgk daging salai tu...cemana nak wat?

suri solehah said...

oh lia org nogori ye,,sama ngan FIL akak,,akak cukup risau kalau nk masak lemak bila FIL ada hehe..sedap lia daging salaimasal lomak...terliur ni...sayur maman tu tak tahu boleh masak gitu,,kalau yg akak selalu tgk mak jeruk je,,boleh cuba pas ni hehe

MaryaYusof said...

Salam Kamalia,

Waduh, waduh... Lamo bonar tak raso masak daging salai... terliur sey ni ha... Jomlah kito speaking...hehehe
Nnt nak beli grill lah jgk, nak menyalai... biar seantero Lima ni bau...kihkihkih...

Hebatlah thailand nikan, nangka muda pun jual dlm tin...knp msia tak pk mcm tu ek...alahai...syg betul...

Sy dulu belajar kat UiTM Melaka, Nora aritu pegi Cyber tp dgrnye dah tukar KL (jln Duta) balik... dpt kenaikan haritu...rezeki die, seminggu je di cyber :)

Cik TeN10 said...

Daging salai mmg terbaikk !! Kl sy daging salai cicah air asam pn dh ckup menyelerakan dh.. Sy kurang sket dgn masak lemak..

Sweetmama@EiJa ZaQuaNZiQrY said...

mmg nmpk sodap
terliur tgk

Aziela said...

Hahaha...ada geng nak speking nosimlan la lopeh nie... Kalau tumbuk cili tu, nak kono tumubuk kunyit idup skali tak agak eh...?

~suhana~ said...

hahaha mcm kona jer gmbr tu..gmbr dr blog yg bersawang....malu saya...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...