Pages

Monday, 5 March 2012

Nasi Kerabu Perantau

Salam wbt..Nasi Kerabu Perantau.  My 1st attemp buat nasi kerabu hari Sabtu lepas. Kamikan kelantanese celup, harusla suka dengan makanan kelantan kecuali budu..ekeke. Kat sini, separuh dari rakyat Malaysia adalah orang Kelantan *eceh, macam ramai je, padahal nanti dah tinggal 15 orang tak termasuk anak-anak* Selalunya kalau nasi kerabu ni yang rajin masak adalah Kak Lisa *ore kelate jugop*. Dah lama nak makan nasi kerabu tapi takkan nak suruh dia masakkan kan.. Jadi, gigihla buat sensorang, dah la Mr K takdo ari sabtu pagi aritu. Afiya pulak kalau 3 stooges tu ado, dia tak kisah pun. Dudukla ontok-ontok main dengan kakak dan twin tu ha. Bagus sungguh..:))
solok lada yilek..
dah namapun nasi kerabu perantaukan, guna jela apo yang ado..
agak susah sebenarnya nak dapatkan cili besar tu..
chopp, ulam-ulam tu semua Mr K yang potong*sebab bini dia dah ponek dah waktu tu;p*
tunggu dia balik bawak balik sayur, baru boleh makan..hehe
nak dijadikan cerita, waktu letak pewarna tukan, saya macam terletak banyak tau..
terus cuak, angkat balik piyuk tu,basuh lagi sekali beras ..haha..
kalau tak, dah jadi biru gelap kot warna dia..
pengalaman tu..pengalaman..hehe


Memang agak banyak nak kena siapkan untuk lauk pauk diakan. Tapi, hasil memang sodap dan pueh hati. Pueh hati sebab Mr K kata sodap..Saya? rasa biasa-biasa je..haha..Resipi ambik dari myresipi, yani..Terima kasih kepada kak yani..

pagi ni yuki turun dengan lebatnya..
hehe..
tu sebab saya letak gambar weather forecast ni, sebab tengok tu..
yuki tebal kat bahagian atas tu..

Nasi Kerabu Perantau

Nasi- warna kuning/biru ( semua bahan untuk 4-5 orang makan)

4 cwn beras
1 sudu kecil garam
air ikut periuk nasi masing2 lah sukatanye tu. 
sedikit serbuk kunyit ( klu ade pewarna kuning leh letak dua tiga titik) 
2 helai daun limau purut 

Untuk Sambal Tumis
5-10 biji lada kering
1/2 biji bawang besar
1 ulas bawang putih
1cm halia
1 sk serbuk kunyit
1/2 cawan santan pekat
1 btg serai
2 keping asam gelugur
1 sudu besar budu
garam dan gula melaka 

Sambal ikan
1/2 ekor ikan saba (kt mesia leh guna ikan kembung) 
1 cawan kelapa kering/ kelapa parut
1 ulas bawang putih
1/3 biji bawang besar
1 batang serai
1cm halia 

Kerabu
kubis
timun
kacang buncis
taugeh
daun kesum ( takde)
daging bakar
ayam goreng kunyit
budu+cili padi+ perahan lemon
Keropok Ikan Goreng

Caranya

1. Mula-mula masak nasi dan masukkan semua bahan-bahan nasi, masak seperti biasa.

2. Untuk sambal tumis, blend semua bahan sambal tumis, panaskan sedikit minyak dan masukkan bahan yang diblend tadi dan biar pekat dan pecah minyak. sesuaikan rasa masukkan garam dan gula.

3. Untuk sambal Ikan, cincang halus semua bahan dan kemudian rebus ikan dan asing isi dan tulang, sangai kelapa parut sehingga perang dan masukkan bahan yang dicincang halus dan isi ikan tadi. Goreng tanpa minyak dan kacau sebati hingga garing. ( guna api kecil)

4. Untuk kerabu, hiris halus kubis, timun, kacang buncis, buang ekor tauge, goreng keropok ikan, buat daging bakar ( daging rebus dan panggang sekejap) hiris nipis, goreng ayam dan sediakan budu. Ok semua dah siap, Hidang dah sedia untuk dimakan.

17 comments:

Qasey Honey said...

asslm...
sedapnye tgk nsi kerabu perantau pepagi cengini...
perut pon jdi berbunyi skali...serta merta lapo...hehehe

izahdaut said...

kelantan celup. akakaka.. woiitt mana sah kalau tak suke budu. budu heaveenn woo.. kikiki.. tapi ai bukan org kelantan. but budu.. bery beri i like... haha..

sangat terpegun orang buat nasi kerabu ni. mmg tak terjangkau dek akal nak buat nasi kerabu. suke aku tengok biru nasi ko tuh. terliurr

CitarasaKu said...

Salam....saya pun suka nasi kerabu walupun bukan orang kelantan. Saya suka makan denga solok lada...sedap.

☆*♥L@dy @yU♥*☆ said...

teringin nak mkn...
nnt uols buat kat ai boley x??
dulu jiran selalu kasi sebab dia org kelate...but if ikutkan yg color biru tue actually bunga ekkkk...if recipe betul la....rasa dia ckp gituew la...

Kamsiah said...

makan sedap tp nak buat tu yg renyah sikit,byk bahan2...kalau makan ramai2 mmg berbaloi buat...

♥cmª shIemª♥ said...

nasi kerabu ni cantik dipandang..ade kaler2 gitu..tp sayangnye cma x mkn.. hehehe..
pandai akak buat..


wah..tebalnye snow.. :)

Mas said...

assalamualaikum, slm perkenalan :-)
sedapnya nasi kerabu dr dapur mama tomei. Peberet sy tp x pernah try masak sendiri. Ni dh jumpa resepi ada masa nk cubalah... Mintak izin amik resepi ye :-)

Asmara said...

wah nasik kaler biru! ikut resepi kak yani tu dia buat nasi kaler kuning. mana2 resepi pun lebih kurang kan ikut kita nak buat yg mana. ;)

sabar kagawa japan said...

mmg kembar sungguh menu kite kak lia....demam nasi kerabu da jangkit ke dubai dah..hahaha...sedap kan sekali sekala pekene nasi kerabu..terubat rindu kt malaysiaa

Hanis MY said...

terkembar menu dengan saba, kebetulan eh hehe... sedapnya... terliur tgk nasib la dah pernah makan rumah kak as dulu kalau nak tunggu kite buat entah bila hehe...

wahida said...

malas nak belajar buat sbb suami tak mkn, kalau teringin sgt, baru beli..huhu..

ADEEYA said...

Sedapnyyaaa! Haih food food.. I need to run away from food.

ieda said...

aduhh terasa di tekak dikk
sedap nie
pandai adik buat .. akak sampai skrg x pandi buat huhu
satu layie x der masa lahh huhuh

ieda said...

aduhh terasa di tekak dikk
sedap nie
pandai adik buat .. akak sampai skrg x pandi buat huhu
satu layie x der masa lahh huhuh

Lady Lavender said...

saya pun pernah jadi letak kaler biru terbiru sgt haha...memang pastu cuci balik beras lagi sekali :-)
memang nampak sedap!!

Acik Erna said...

assalam lia..acik yang tak merantau ni sah2 tak pandai dan tak pernah buat nasi kerabu.

Sweetmama@EiJa ZaQuaNZiQrY said...

eija pun suka makan nasi kerabu..
selalu kalau teringin nak makan nasi kerabu..cari kan pasar tani/pasar malam jerk..
buat x pandai..heheh

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...